top of page
Szerző képeHancz Gábor

Széchenyi István Egyetem: a hétvégi magyar iskolákban tanítókat segíti a képzés

Kanadától Argentínán át Litvániáig tucatnyi országból vannak résztvevők a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kara által a diaszpórában magyar nyelvet és kultúrát tanítóknak megrendezett, párhuzamosan jelenléti és online módon lebonyolított továbbképzésen. Az akkreditált program végén idén már oklevél szerezhető.


„Minden magyar egyenrangú tagja a nemzetnek. Kiemelten fontos, a diaszpórában élő magyar gyermekek megszólítása, hogy kialakítsuk, megőrizzük és erősítsük bennük a magyar identitástudatot, amihez nélkülözhetetlen a tanítók odaadó munkássága, elkötelezettsége” – hangsúlyozta videóüzenetében Potápi Árpád, a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős államtitkára a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kara által a diaszpórában magyar nyelvet és kultúrát tanítóknak szervezett módszertani továbbképzés ünnepélyes megnyitóján, augusztus 23-án. A programra 21. alkalommal kerül sor ezen a héten, ebből 18-adszor Győrben.


Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a két évtizedes munka eredményeként már akkreditált két féléves képzés oklevelét kaphatja meg az idén végző első évfolyam 29 résztvevője. Hozzátette: az államtitkárság támogatásával és az Apáczai Csere János Kar szakmai együttműködésével módszertani-pedagógiai segédanyagok forrásaként létrejött 2020-ban egy online tudásmegosztó felület, amelyen folyamatosan bővülve tesznek közzé pedagógiai jó gyakorlatokat. „Nagy öröm számunkra, hogy a szakmai továbblépés érdekében létrejött egy szakértői testület is, amelynek munkájában elismert elméleti tudással és a hétvégi magyar iskolai oktatásban nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező pedagógusok tevékenykednek szerte a világból” – fogalmazott Potápi Árpád.


Dr. Baranyi Péter professzor, a Széchenyi István Egyetem rektora meghatónak nevezte, hogy két évtizede évről évre megvalósul ez a nemzetmegtartó erővel rendelkező program. Kiemelte, hogy az egyetem mindig mellette állt, és külön megköszönte mind a szervezők, mind az államtitkárság támogatását.

A megnyitó résztvevői: dr. Baranyi Péter rektor, Kövecsesné dr. Gősi Viktória dékánhelyettes, dr. Pergel Elza alpolgármester, Pirityiné Szabó Judit, a Nemzetpolitikai Államtitkárság főosztályvezetője, Wurst Erzsébet, a Nyugat-európai Országok Magyar Szövetségének oktatási felelőse, Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő, dr. Cseh Sándor, a Győr Egyházmegyei Vagyonkezelő Központ igazgatója, dr. Lampert Bálint egyetemi adjunktus és dr. Pongrácz Attila dékán. (Fotó: Májer Csaba József)

Simon Róbert Balázs győri országgyűlési képviselő a 15 millió magyar iránt érzett felelősség példájaként utalt a továbbképzésre. Megjegyezte: Győr – amely idén ünnepli királyi várossá nyilvánításának 750. évfordulóját – nemcsak gazdasági, hanem fontos kulturális és oktatási központ is, s az oktatás zászlóshajója a Széchenyi István Egyetem.


Dr. Pergel Elza, Győr alpolgármestere köszönetet mondott a megnyitót többek között Kanadából, az Egyesült Államokból, Argentínából, Németországból vagy éppen Litvániából online figyelemmel kísérő résztvevőknek, akik vállalták azt a nemes feladatot, hogy „távol országhatárainktól a magyar nyelvet, a gyönyörű magyar kultúrát és történelmet továbbadják a magyar gyerekeknek”.


Dr. Pongrácz Attila, az Apáczai Csere János Kar dékánja elmondta, hogy ezen program révén a kar nemzetközi hatósugara négy-öt kontinensre terjed ki. „Az elmúlt húsz alkalom bizonyította, hogy ésszel és szívvel elgondolt képzés működik” – jelentette ki.


A megnyitón Kövecsesné dr. Gősi Viktória egyetemi docens, dékánhelyettes, a képzés szakmai megvalósítója elmondta, hogy a mostani pedagógiai-módszertani tréning a XXI. században jelentkező problématerületekre, kihívásokra kíván választ adni. Olyan korszerű módszertant közvetítenek, mely a kooperatív tanulást, az atipikus gyermekekkel kapcsolatos bánásmódot, a fejlesztő értékelést és a differenciált tanulásszervezést, a projektpedagógiát, az érzelmiintelligencia-fejlesztést, a néphagyományok, népszokások komplex feldolgozását, a magyar mint idegennyelv tanításának korszerű módszereit, a drámapedagógiát, a pedagógiai tervezést, valamint a digitális oktatást helyezi a középpontba.


Kövecsesné dr. Gősi Viktória beszámolt arról is, hogy Széchenyi István születésének 230. évfordulója alkalmából a kar és a Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárság projektíró versenyt hirdetett a diaszpórában működő hétvégi magyar iskolákban tanítók számára. Első helyezést a Montreali Magyar Iskola, a Dél-tiroli Magyar Iskola, az Aucklandi Magyar Iskola, az Online Magyar Iskola és a Külföldi Magyar Cserkészszövetség ért el, míg második helyezett a torontói Arany János Magyar Iskola és a Toszkán Olasz–Magyar Kulturális Egyesület lett. Mindannyian az államtitkárság által biztosított nagy értékű könyvjutalomban részesülnek.

bottom of page