top of page

Nemzetközi zeneszerzői versenyt nyert orgonadarabjával a Széchenyi István Egyetem művészhallgatója

  • Szerző képe: Kelemen Lilla
    Kelemen Lilla
  • 2 órával ezelőtt
  • 3 perc olvasás

A Tetris játék zenéjére épített kompozíciójával első helyet ért el a rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán. A világszinten ismert Kanadai Királyi Orgonaművészeti Akadémia által meghirdetett pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket, közülük bizonyult a legjobbnak a győri intézmény másodéves növendéke.


A Széchenyi István Egyetem Művészeti Karán a magas színvonalú képzés mellett nagy hangsúlyt kapnak a nemzetközi lehetőségek és a művészeti kiteljesedést elősegítő versenyek. Az intézmény zeneművész-hallgatói rendszeresen vesznek részt kontinens- vagy akár világszintű megmérettetéseken is. Nincs ez másként Májer Zoltán másodéves klasszikus orgonaművész szakos hallgató esetében sem, aki már felsőfokú tanulmányai megkezdése előtt foglalkozott komponálással.


Sikerességét mi sem mutatja jobban, mint legutóbbi eredménye: a fiatal tehetség a híres Kanadai Királyi Orgonaművészeti Akadémia (Royal Canadian College of Organists) által meghirdetett Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen első helyet ért el „Variations on Tetris Theme” című alkotásával. A kilencvenes évek népszerű videójátéka által ihletett darab egy ausztrál és egy kanadai kompozíciót előzött meg a képzeletbeli dobogón.


„Ezzel a 2021-es szerzeményemmel először a moszkvai konzervatórium nemzetközi pályázatán indultam, az »Új klasszikusok« elnevezésű versenyen ötszáz zeneszerző közül sikerült a legjobb húszba kerülnöm” – árulta el Májer Zoltán, aki gyermekkora óta foglalkozik zenével. Hároméves korában a híres orgonaművész, Lehotka Gábor tanácsára kezdett el zongorázni.

„Az orgona már legkorábbi emlékeim szerint is nagyon megragadta a figyelmem, a szüleim pedig mindenben segítettek, hogy elindulhassak ezen a pályán. Először nyolc éven át zongoráztam, ezt követően már a megfelelő technikai alapokkal kezdtem meg az orgonatanulmányaimat. A zeneiskolában Korb Tamástól tanulhattam, valamint iskolán kívüli kurzusokon vettem részt. A Széchenyi-egyetemen két éve tanulok, és nagyon inspiráló, hogy más szemszögből láthatok rá a zenére, a képzés valóban átfogó tudást ad számomra”

fejtette ki.

Májer Zoltán, a Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának másodéves klasszikus orgonaművész-hallgatója (Fotó: Adorján András)
Májer Zoltán, a Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának másodéves klasszikus orgonaművész-hallgatója (Fotó: Adorján András)
A sors érdekessége, hogy a fiatal tehetség első zongoratanára, Farkas Zsolt ma már ugyancsak a győri egyetem munkatársa, zongorakísérőként és főiskolai tanársegédként segíti a Szólóhangszerek és Művészetelmélet Tanszék munkáját.

„Jó érzés legelső mesteremmel itt is találkozni, és ugyanabból a könyvből tanítani, amiből én is tanultam annak idején” – jegyezte meg. Hozzátette: az egyetemen az orgona szak része billentyűs hangszerként a zongora is, ezirányú tanulmányait Kocsis Marcell művésztanár mentorálása alatt végzi.


Májer Zoltán ugyan még csak másodéves, de már most határozott elképzelése van a jövőjéről. „Az egyetem mellett tanítok is, ezt mindenképp szeretném továbbvinni, valamint az orgonajáték és a zeneszerzés folytatása szerepel a terveim között” – jelentette ki. Hozzátette: motiváló számára, hogy hallgatótársai nyitottak a zenei ötletek megvalósítására és a közös munkára, a szimfonikus zenekar révén pedig akár több hangszerre komponált darabjait is életre hívhatja. A fiatal tehetség kiemelte, hogy előadó-művészeti pályáján nagy segítséget jelent a közös munka főtárgyi oktatójával, aki odaadással és türelemmel támogatja az esetleges hiányosságok kiküszöbölését és a művészi fejlődést.


Deákné dr. Kecskés Mónika, a kar Szólóhangszerek és Művészetelmélet Tanszékének egyetemi docense orgonára, ezen belül improvizációra és partitúra-ismeretre, valamint kamarazenére tanítja a díjnyertes hallgatót.

„Zoltán félig-meddig autodidakta módon tanulta az orgonálást, így az improvizációs készségei már tanulmányai elején is kiemelkedők voltak. Ahogy Bach is saját magától, a kortársak műveit tanulmányozva jutott el arra a szintre, amit azóta is csak próbálnak megugrani a zeneszerzők, úgy ő is teljesen magától, egy belső motiváció révén ért el odáig, hogy nemzetközi versenyeken ismerik el” 

– részletezte az oktató. Hozzáfűzte: a Széchenyi-egyetem képzésén a technikai és az elméleti tudás felsőfokra emelésével járulnak hozzá az ígéretes növendék további karrierjéhez. „Olyan eszközöket adunk a kezébe, amelyekkel könnyebben és gyorsabban ívelhet felfelé a pályája, emellett pedig segítünk a már meglévő képességei felismerésében és fejlesztésében – fogalmazott. – Az óráinkon két felnőtt ember diskurzusa zajlik, amelyben oktatóként inkább coach-szerepet töltök be, mentorként segítve a tehetség kibontakozását.”

bottom of page