A tantárgyi követelmények egyértelműbbé tétele, tananyagfejlesztés, a számonkérési rendszer módosítása, oktatócsere – csak néhány példa arra, hogy milyen változásokat vezettek be a Széchenyi István Egyetem oktatói, tanszékei a hallgatók visszajelzése alapján az elmúlt években. Ezért is fontos, hogy minél többen kitöltsék az oktatási tevékenység véleményezéséről szóló online kérdőívet a január 27-i határidőig.
A Széchenyi István Egyetem arra törekszik, hogy folyamatosan emelje képzései színvonalát. Ennek egyik fontos eszköze az Oktatási Tevékenység Hallgatói Véleményezése (OTHV), amelynek során a hallgatók minden vizsgaidőszakban visszajelzést adhatnak tantárgyaikról és oktatóikról. A mostani félévben január 27-ig, szombatig tölthető ki az online kérdőív, amely a Neptunba való bejelentkezéskor automatikusan felugrik azoknak a felhasználóknak, akik ezt még nem tették meg. Az informatikai rendszer garantálja a kitöltők anonimitását.
„A rendszer már több mint tíz éve működik intézményünkben. Örvendetes, hogy a 2019-ben még csak 10-15 százalékos kitöltöttségi arány 2023-ra 50 százalék körülire nőtt, de további emelkedést szeretnénk elérni. Ez azért is fontos, mert minél magasabb hányad szükséges ahhoz, hogy legyen súlya ennek a kommunikációs csatornának” – fogalmazott dr. Horváth András, az egyetem minőségügyi vezetője. Hozzáfűzte: az oktatók körében végzett tavalyi felmérés során a válaszadók 33 százaléka említett olyan esetet, amikor a hallgatói visszajelzések alapján valamilyen változást vezettek be.
„Több mint hetven konkrét példát írtak le, így a tantárgyi követelmények egyértelműbbé tételéről, tananyagfejlesztésről, a számonkérési rendszer módosításáról, sőt oktatócseréről is”
– jegyezte meg dr. Horváth András.
Az oktatók döntő többsége, 83 százaléka hasznosnak tartja ezt a rendszert, köztük dr. Giczi Ferenc, a Fizika és Kémia Tanszék „oktatók a hallgatókért” és pro educatione díjas egyetemi docense is, aki 2023-ig tíz éven át a tanszék vezetője volt. „A jobbító szándékú észrevételeken mindig elgondolkodom, s amennyiben lehetséges, igyekszem figyelembe venni azokat. A »fizika villamosmérnököknek« tárgyam SZElearning felületét például ennek alapján bővítettem a gyakorlófeladatok megoldásaival. Korábban a gépész és mechatronika szak esetében ugyancsak a hallgatók véleménye alapján módosítottuk az alapozó fizika tárgynál az elméleti és a gyakorlati órák számát három plusz egyről kettő plusz kettőre, illetve a hallgatók leterheltségét csökkentendő változtattunk a tematikán is” – fejtette ki dr. Giczi Ferenc.
A docens arra biztatott mindenkit, töltse ki a kérdőívet, mert ez az oktatás és a hallgatói eredményesség javítását szolgálja.
„Az oktatók örülnek a pozitív visszajelzéseknek, de a negatívak is nagyon fontosak, viszont igazán akkor hasznosak, ha nem nyers, bántó kritikaként, hanem építő jelleggel fogalmazzák meg azokat” – adott tanácsot.
Az Oktatási Tevékenység Hallgatói Véleményezéséről részletes információk az othv.sze.hu oldalon tudhatók meg, ahol tavaly óta a korábbi eredmények kivonatai a hallgatók számára is elérhetők.