A Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolájának átfogó rekonstrukciója idén szeptemberre készült el. A győri egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) 1,77 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból megvalósult közös projektje több budapesti iskola felújítását is tartalmazta.
A Széchenyi István Egyetem győri Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolája a térség egyik legszínvonalasabb alapfokú oktatási intézménye. Átfogó rekonstrukciójára a „Komplex infrastruktúra és eszközállomány fejlesztés a SZE és az ELTE gyakorló iskoláiban” című nyertes pályázat (EFOP-4.2.3-22-2022-00012) révén nyílt lehetőség.
A közös európai uniós projekt teljes költsége 1,77 milliárd forint volt, amelyből a Széchenyi-egyetem 451 millió forintot nyert el a saját beruházására.
A november 21-én, az ELTE-n megtartott zárórendezvényen Némethyné Toldy Gizella iskolaigazgató prezentációjából kiderült: a kivitelezés a győri intézményben az új tanévre készült el. A munkálatok magukban foglalták az Öveges-iskola energetikai korszerűsítésének első ütemét, így a nyílászárók részleges cseréjét, épületgépészeti felújításokat, radiátorcseréket, napelemes rendszer kialakítását, padlásfödém-szigetelést, hűtési-fűtési rendszereket – köztük az informatikai terem klimatizálását – is. Több helyiségben történt árnyékolás, burkolatcsere, továbbá a tornatermet és az öltözőket is korszerűsítették. Ezenkívül udvarfelújítás, akadálymentesítés szolgálja az épület korszerű működését. A projekt oktatási és informatikai eszközbeszerzést is tartalmazott.
Megújult környezet segíti a diákokat, a pedagógusokat és a pedagógushallgatókat a Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolájában. (Fotók: Adorján András)
Az eseményen dr. Kovács Zsolt, a Széchenyi István Egyetem általános és oktatási elnökhelyettese emlékeztetett: az egyetemhez 2016-ban csatlakozott az Apáczai Csere János Kar és vele együtt az Öveges-iskola.
„Akkor azt a célt tűztük ki, hogy ez az intézmény Győr és a térség legjobb általános iskolája legyen. Ennek érdekében indult egy hosszú távú, komplex fejlesztési program, amelynek fontos eleme volt az épület és infrastruktúrájának megújítását célzó projekt”
– fogalmazott. Kiemelte, az Öveges iskola, az egyetem és a Mobilis Interaktív Élményközpont együttműködésében a tartalmi megújulásra is kiemelt figyelmet fordítanak.
„Vonzóvá kívánjuk tenni a pedagógus életpályát, valamint a fiatalok számára a természettudományos területeket. Programunkban a gyerekek élményalapú oktatást, a pedagógusok pedig új módszertani ismereteket kapnak”
– hangsúlyozta, köszönetet mondva a kormányzatnak a támogatásért. Szerinte ez befektetés többszörösen megtérül: a hatékonyabb, szebb épület segíti a diákok kibontakozását és egyben a pedagógushallgatók módszertani fejlődését.
Dr. Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár kiemelte: a kormány célja, hogy minden lehetséges támogatást biztosítson az iskolák megfelelő infrastrukturális feltételeinek megteremtéséhez, valamint a tanulók kiteljesedését támogató pedagógusok munkájának segítéséhez. Megjegyezte:
a gyakorlóiskolák elsődleges feladata a pedagógushallgatók felkészítése arra, hogy olyan hivatásukat szerető tanárok és tanítók kerüljenek a pályára, akik segítik a gyermekeket egy értékközpontú életre nevelésben, valamint a számukra megfelelő hivatás kiválasztásában.
Felidézte, hogy Magyarországon 2018 óta 4576 óvodai és iskolai fejlesztés indult el, illetve valósult meg, közel ezermilliárd forint értékben, 2022-ben pedig további 231, iskolai épületfejlesztést támogató pályázat született. Emellett több ezer intézményben bővítették a sávszélességet, építettek ki wifi-hálózatot, továbbá több mint százezer digitális eszköz jutott el az iskolákhoz.
Két párhuzamos projekt keretében az ELTE hat intézményének fejlesztésére is sor került. Ebből az EFOP-4.2.3-22-2022-00012 program során három gyakorlóiskolát újítottak fel. A budapesti Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban elsősorban az elektromos hálózat, a világítás és az informatikai hálózat újult meg, valamint digitális oktatási eszközöket szereztek be, illetve felújították a bejáratot és a portát. A Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskolában az aula és a hozzá kapcsolódó vizesblokkok, a rendezvényterem, az informatikai tantermek rekonstrukciója, valamint egy biztonsági kamerarendszer kialakítása valósult meg. A speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskolában a széles körű eszközfejlesztés mellett elsősorban a közösségi terek modernizálására és az akadálymentesített terek fejlesztésére fókuszáltak.