top of page

Országos elismerés: második helyet szereztek a Széchenyi István Egyetem tervezőgrafika szakos hallgatói az „Év homlokzata 2025” pályázaton

  • Szerző képe: Papp Zsolt
    Papp Zsolt
  • 12 perccel ezelőtt
  • 2 perc olvasás

Kiemelkedő eredményt értek el a Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának design szakos hallgatói a Baumit Év homlokzata 2025 pályázatán, Magyarország egyik legrangosabb építészeti és design témájú megmérettetésén. A hallgatói kategóriában Berta Gábor és Molnár Vivien tervezőgrafika szakos fiatalok alkotása második helyezést ért el.


Az építőipar egyik meghatározó vállalata, a Baumit Kft. kétévente versenyt hirdet, hogy elismerje a hazai új és felújított épületek legkiemelkedőbb homlokzati megoldásait, kifejezve a tiszteletet a tervezők, a kivitelezők és a tulajdonosok közös munkája iránt. Az Év homlokzata 2025 pályázat díjátadó gáláját a közelmúltban rendezték meg, és idén először hallgatói kategóriában is eredményt hirdettek. A Széchenyi István Egyetem Művészeti Karáról több fiatal is vállalkozott a megmérettetésre: Berta Gábor (tervezőgrafika), Szabó-Fehér Boróka (építőművészet), Molnár Vivien (tervezőgrafika), Mann Enikő (tervezőgrafika), Gumpl Barbara (építőművészet) és Tóth Merse (tervezőgrafika).

A felkészítőtanár, Bakucz András a Széchenyi-egyetem két díjazott hallgatójával, Molnár Viviennel és Berta Gáborral. (Fotó: Adorján András)
A felkészítőtanár, Bakucz András a Széchenyi-egyetem két díjazott hallgatójával, Molnár Viviennel és Berta Gáborral. (Fotó: Adorján András)

„A kiírás nem csupán az építész- és belsőépítész-hallgatókat szólította meg, ugyanis a homlokzati színtervezést jelentő »építészeti tervezési irány« mellett a »képzőművészeti irányt« is meghirdették. Ez utóbbi kategóriában murális, vagyis közvetlenül fal, mennyezet vagy más állandó építészeti felület díszítését szolgáló képzőművészeti alkotás megtervezése volt a cél. Ez lehetett például kisplasztika, szobor vagy festmény. Az egyetem design szakos hallgatói első évfolyamosként a fény- és színtan tantárgy keretein belül ismerkednek meg az alapvető fény- és színtani törvényszerűségekkel, a szín mibenlétével, használatának fontosságával és a színharmónia-összefüggések jelentőségével. A félév végére a színtervezés metodikája is terítékre kerül – e témához kitűnő folytatást jelentett a Baumit pályázati kiírása, ahol a fiatalok egy-egy homlokzat színtervezésével vagy murália megalkotásával a korábban megszerzett tudást hasznosíthatták” – fogalmazott Bakucz András, építész, színdinamikai szakmérnök, az Elméleti és Alapképző Tanszék mesteroktatója, a hallgatók felkészítője.


A zsűri döntése alapján Berta Gábor és Molnár Vivien terve második helyezést érdemelt ki. A pályamunka egy budapesti, hárompaneles épületegyüttes homlokzati szín- és mintázattervét mutatta be, amelyben a hallgatók egy biomorf, neurális hálózatra emlékeztető pixeles struktúra megvalósításával a természet és az urbanizált környezet kapcsolatát fejezték ki.

Így nézne ki a valóságban a Széchenyi István Egyetem hallgatói által megtervezett homlokzat.

A másodéves veszprémi tervezőgrafikus-hallgató, Berta Gábor kifejtette, koncepciójuk abból indult ki, hogy Magyarországon nagyon sok régi építésű panelépület van, amelyek ma már nem túl esztétikusak.

„A célunk az volt, hogy a homlokzat megújításával feldobjuk, barátságosabbá tegyük az épületeket, s ezzel a lakókörnyezetet. A tervezést egy hosszabb kutatómunka előzte meg, végül a főváros budai oldalán található, parkkal övezett hármas panelépületet választottuk. Ezt követően dolgoztuk ki a formai struktúrát és a színkoncepciót, amely a közvetlen épített és természeti környezet színvilágának részletes vizuális feltérképezésén alapult” 

– részletezte.


A szintén másodéves soproni Molnár Vivien hozzátette, az így létrejött színhálózat oldja a panelépület merev szerkezetét, és közelebb hozza azt a természetes környezet látványvilágához.

„A pixelekből felépülő, természeti formákra emlékeztető struktúra két különböző színpalettából épül fel, mely a három épület közül a középsőn átmenetet képez. Nemcsak a színbeli, hanem a formai átmenet is létrejön az épületek között, amely segíti a három tömb vizuális együttesének megformálását” 

– fejtette ki. Mint mondta, az elért eredménnyel nagyon elégedettek, mert mutatja az általuk felvetett kérdés aktualitását és fontosságát.


Ahogy fogalmaztak: tervezőgrafikusként az a feladatuk, hogy a mára elavult vizuális rendszereket újragondolják, átfogalmazzák a mai kor nyelvére, ízlésére. Ezért tanulnak a Széchenyi István Egyetemen, és ezért tervezik, hogy a jövőben is részt vesznek hasonló szakmai kihívásokon.

A három épület homlokzattervei.
A három épület homlokzattervei.

 
 
bottom of page