top of page
Keresés
  • Szerző képeHancz Gábor

Művészet és hit címmel nyílt lenyűgöző Herendi-porcelánkiállítás a Széchenyi István Egyetemen

A Széchenyi István Egyetem hangversenyterme, az egykori zsinagóga egyedülálló tere ad otthont a „Művészet és hit” című kiállításnak, amely a Herendi Porcelánmanufaktúra alkotásait mutatja be a nagyközönségnek. A különleges tárlat november közepéig várja a látogatókat.


Fél éven belül a második alkalommal ad helyet a Herendi Porcelánmanufaktúra tematikus kiállításainak a Széchenyi István Egyetem. Tavasszal az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karon, az óvári várban tekinthették meg az érdeklődők a világhírű cég remekeit, ezúttal pedig az Egyetemi Hangversenyterem, a volt zsinagóga falai között rendeznek „Művészet és hit” címmel tárlatot. Az utóbbi nemcsak a nagymúltú cég judaika kollekcióját mutatja be, hanem egy pazar terített asztalt is, amely a talán legismertebb dekoráció, a Viktória-minta fejlődéstörténetét prezentálja. A minta első megrendelője az 1851-es londoni világkiállításon Viktória brit királynő volt. Mindezeket egy bravúrdarab – egy Rotschild-mintával festett dísztál – teszi teljessé.

Dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese és dr. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója nyitotta meg a kiállítást. (Fotó: Krizsán Csaba)

A szeptember 18-i ünnepélyes megnyitón dr. Lukács Eszter, az egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese felidézte: a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. szoros kapcsolatot ápol a balatonfüredi Zsidó Kiválóságok Házával, ahol nyáron a „Nemzeti értékünk” című tárlattal jelent meg a nagyközönség előtt. A Széchenyi-egyetem pedig éppen a balatonfüredi intézménnyel partnerségben nyitotta meg júliusban az egykori zsinagógában Magyarország második Zsidó Kiválóságok Kiállítását, ahol Albert Einsteintől Mark Spitzen át Radnóti Miklósig több mint 400 zsidó származású tudós, művész és sportoló életútját ismerhetik meg a látogatók.

„Ez a kölcsönös kapcsolódás adta az ötletet a lenyűgöző porcelánalkotásokat bemutató tárlat megrendezéséhez” – mondta, hozzátéve, hogy az alkotások hangulatát tovább fokozza az épület miliője.

„Egyetemünk büszke arra, hogy a 2006-os felújítás után birtokba vehette a létesítményt, amelynek azóta is gondos gazdája. A hit hajlékának emelt épület Művészeti Karunk magas színvonalú zeneművészeti képzéseinek helyet adva az oktatás otthonává vált, ugyanakkor a kultúra szentélyeként gazdagítja nemcsak az egyetem, hanem Győr művészeti értékeit is” – húzta alá.


Dr. Lukács Eszter beszélt arról is, hogy az egyetem régóta szoros partnerséget ápol a Herendi Porcelánmanufaktúrával. „A nagymúltú cég arra törekszik, hogy világszínvonalú termékeivel hírét vigye a magyar kultúrának az egész világban. Intézményünk küldetése hasonló: kiemelkedő oktatási és kutatás-fejlesztési tevékenységünk mellett hozzá kívánunk járulni közös értékeink megőrzéséhez és gyarapításához. Az általunk képviselt minőséget tükrözik a ranglistákon elért eredményeink is: egyetemünk a két legnagyobb nemzetközi felsőoktatási minősítő szervezet, a Quacquarelli Symonds és a Times Higher Education hét európai, szakterületi és világranglistáján szerepel.

Ugyanakkor nemcsak az oktatásban és a tudományban, hanem más területeken is a világszínvonal elérését tűztük ki célul, legyen szó a zene- és a designképzések révén a művészetekről, egészségügyi vállalkozásainkról, a világ legjobb egyeteme, az MIT Catalyst Europe programja által is ösztönzött egészségtechnológiai innovációkról, sportcsapatainkról vagy a már 18 egységből álló étteremhálózatunkról” – részletezte, köszönetet mondva dr. Simon Attila vezérigazgatónak, hogy oktatóként és vállalati partnerként egyaránt hozzájárul az intézmény céljainak megvalósulásához.

Dr. Simon Attila beszédében kijelentette:  kulturális missziójuk az, hogy a Herendi porcelán hordozta értékeket szerte vigyék a nagyvilágba, és gyökereztessék meg azokat. Hozzáfűzte, hogy a manufaktúra mintegy kétszáz éve tartó sikeréhez sok-sok tényező együttes hatása kellett. A világkiállítások, a nagyszerű tradíciók, az erőteljes termékfejlesztési aktivitás, valamint a porcelán alapanyagok és a több mint 870 szín titkos receptúrái egyaránt hozzájárultak a vállalat töretlen hírnevéhez.


„Bár van 16 ezer fehér formánk, négyezer festett mintánk és összesen mintegy 64 millió különböző alkotásunk, ennek ellenére most is 300-400 új alkotás születik évente falaink között” – említett számos érdekes adatot. Kifejtette azt is, hogy számukra minden kiállítás ünnep.

„Ilyenkor ünnepeljük a porcelánművészeket, a porcelánszerető közönséget, a türelmet és a kitartást, valamint a csupa nagybetűvel írt porcelánt, ami évszázadok óta embereket, városokat, földrajzi régiókat jelenít meg és köt össze – emelte ki a vezérigazgató. – Köszönöm a Széchenyi István Egyetemnek, hogy kezet adott Herendnek. Örülök, hogy vannak olyan partnerek, akik készek az értékeket a következő generációk számára átörökíteni.”

Gyönyörű porcelánalkotásokat láthat a közönség a kiállításon. (Fotók: Adorján András)


Comments


bottom of page