Az utóbbi években nagy sikerrel futó Hallgatói Innovációs Projekt és Hallgató-Oktató Projekt mellett új, kizárólag nemzetközi hallgatóknak szóló kísérleti programot indított a Széchenyi István Egyetem. A Students’ Innovative Project (SIP) célja, hogy ők is részt vehessenek valódi problémákon alapuló projektekben, elősegítve gyakorlati tapasztalataik megszerzését. A csapatok két témakör, a nemzeti konyhákhoz kapcsolódó alapanyagok beszerzése, illetve a helyi üzletekben történő eligazodás kapcsán dolgoznak ki megoldásokat, amelyekből akár startup vállalkozások is születhetnek.
A Széchenyi István Egyetem kiemelten fontosnak tartja, hogy a hallgatók már a tanulmányaik során találkozzanak olyan való életből vett problémákkal, amelyeket projektként megoldva gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek, megismerve a vállalati környezetet. Remek példája ennek a törekvésnek az utóbbi években nagy népszerűségre szert tett Hallgatói Innovációs Projekt (HIP) és Hallgatói-Oktató Projekt (HOP), melyekben a hallgatók csapatokat alkotva, egy kijelölt mentor segítségével, tanácsadói szemléletben készítenek javaslatot egy-egy vállalat által felvetett konkrét kihívás megoldására (legyen az egy piackutatási felkérés vagy éppen egy gyártósor optimalizálása).
Az intézmény aktívan kereste a lehetőséget, miként vonhatná be a programba a külföldi hallgatókat, végül egy hallgatói elégedettségét mérő kérdőív adta meg a kezdőlökést. Az űrlap kiértékelése során ugyanis az derült ki, hogy a nemzetközi hallgatók számára Győrben a legnagyobb nehézséget a nemzeti gasztronómiájukhoz kapcsolódó alapanyagok beszerzése, valamint a helyi intézményekben, üzletekben történő tájékozódás jelenti. Mindezt összekapcsolva a gyakorlati oktatás igényével az egyetem úgy döntött, hogy lehetőséget biztosít a hallgatóknak, hogy megoldást dolgozzanak ki a problémára. Ehhez az intézmény minden szakmai és adminisztratív segítséget megad.
„Januárban pályázatot hirdettünk az egyetem weboldalán, hatszoros volt a túljelentkezés. Végül tíz hallgatót választottunk ki, figyelembe véve a származási országot, a nemi egyenlőséget és a projekthez szükséges kompetenciákat. A két öttagú munkacsoportnak három hónapja lesz a javaslat kidolgozására” – tájékoztatott dr. Lukács Eszter oktatási rektorhelyettes.
Dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem rektorhelyettese szerint a Students' Innovative Project egyszerre nyújt lehetőséget arra, hogy az egyetem segítsen megoldást találni a hallgatók problémáira, és hogy a hallgatók gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek. (Fotó: Kun Zoltán)
A projekt február 18-án indult, és május 11-én egy záróprezentációval végződik. A két időpont között a résztvevők a projektéletciklus tipikus fázisain fognak végigmenni: először pontosítják a problémát, utánanéznek, majd ötleteket gyűjtenek, felvázolják az üzleti tervet, ehhez adatokat keresnek, és megnézik, mennyire működőképes az ötlet. Amennyiben az ügyfél (esetünkben az egyetem képviseletében dr. Dőry Tibor, a Menedzsment Campus elnöke) elégedett az iránnyal, akkor lépnek tovább a következő stációra, ha viszont változtatásra van szükség, visszatérnek egy korábbi fázishoz. A folyamat tehát ciklikus, ezért folyamatos egyeztetést, konzultációt igényel.
A járványügyi korlátozások miatt online zajlik a kapcsolattartás a hallgatókkal. A dián a projekt ütemterve látható.
„Ugyanaz a keretrendszer vonatkozik a nemzetközi hallgatókra is, mint ami a HIP program sajátja. Ugyanazokat a projektmenedzsment-eszközöket használjuk, ugyanolyan időhorizontban dolgozunk, és ugyanúgy mentort társítunk a csapat mellé, mint ott” – szögezte le érdeklődésünkre Frank Ágnes, a HIP program koordinátora, aki azt is elmondta, maga a feladat is nagyon hasonló, mint a vállalatok által definiált problémák, hiszen itt is tanácsadó szerepben lesznek a hallgatók, akik folyamatosan kommunikálnak az ügyféllel.
A projekt elvárt végeredménye nincs pontosan meghatározva, ennélfogva sokféle kimenetel elképzelhető.
„Alapvetően koncepciót várunk a hallgatóktól, ami túlmutat az ötletelés fázisán, és inkább megvalósíthatósági tanulmányra hasonlít. Ezt dokumentációba kell foglalniuk, majd egy pitch keretében prezentálniuk a projektzáró rendezvényen” – árulta el a programkoordinátor, hozzátéve, hogy a megoldandó problémák teljesen startupkompatibilisek, azaz akár üzletileg jövedelmező vállalkozás is születhet belőlük a félév végére.
Frank Ágnes programkoordinátor elmondta, a HIP forrását is biztosító Felsőoktatási Ipari és Együttműködési Központ (FIEK) pályázat keretéből történik a projekt finanszírozása. (Fotó: Májer Csaba József)
Mindezt megerősítette dr. Dőry Tibor, a Menedzsment Campus elnöke, aki szerint a felvázolt problémák elég általánosak ahhoz, hogy a hallgatók által kidolgozott megoldásokat máshol is alkalmazni lehessen.
„Nem elvárás, hogy üzleti alapon is életképes megoldásokkal álljanak elő a hallgatók, de nagyon örülnénk, ha ez sülne ki belőle” – fogalmazott portálunknak a vezető, aki a projektben az egyetemet megbízóként képviseli. „Minden attól függ, hogy milyen a hallgatók motivációja és szemlélete. Ha valakiben ott a vállalkozói attitűd, akkor bátorítani fogjuk, hogy induljon el abba az irányba. Nézzen körül a világban, keressen megoldásokat. Mi ehhez minden segítséget meg fogunk adni” – ígérte.
A többes szám azért indokolt, mert Susana Milicua Mendoza, a Menedzsment Campus munkatársa mentorként csatlakozott a projekthez. A mexikói származású oktató azért volt remek választás a szerepre, mert hasonló élethelyzetben van, mint a nemzetközi hallgatók, így a szakmai támogatáson túl egyedülálló bizalmi légkört is kialakíthat a munkacsoportokkal.
„Az a célunk, hogy támogassuk az egyetem és a hallgatók közötti tudástranszfert. Azt szeretnénk, hogy olyan gyakorlati tudással menjenek haza a hallgatók, amivel a legjobb eséllyel tudnak munkát találni” – jegyezte meg, kiegészítve azzal, hogy a hallgatóknak vállalkozási témakörben egy tréninget is biztosítanak, melynek keretében megtanulhatják, hogyan szervezzenek startupot, hogyan kommunikáljanak az ügyfelekkel, vagy épp hogyan tartsanak előadást.
Dr. Dőry Tibor végeredményként akár egy applikációt is el tud képzelni, amellyel könnyedén tudnak alapanyagokat rendelni a hallgatók. (Fotó: Májer Csaba József)
Susana Milicua Mendoza elsősorban nem is mentorként, hanem facilitátorként, azaz a csapatmunka serkentőjeként tekint magára a projektben. (Fotó: Horváth Márton)
Portálunk megszólaltatta a projekt egyik résztvevőjét, a mexikói származású Patricio Cortest, aki logisztikai mérnök szakon tanul a Széchenyi István Egyetemen.
„A gasztrokultúra munkacsoportba jelentkeztem, mert számomra is nehézséget okoz a mexikói alapanyagok beszerzése” – felelte kérdésünkre, mikor a motivációját firtattuk. „Van egy személyes projektem is, szeretnék készíteni egy weboldalt, amelyen keresztül mexikói termékeket lehetne rendelni Magyarországon. Jelenleg ez csak Budapestről lehetséges, és nagyon drága a kiszállítás. Az oldalon közvetlenül lehetne forgalmazni a termékeket. Ez nagy kihívás számomra, amiből sokat tanulhatok” – mondta, kiemelve, hogy a tapasztalatai hasznosak lehetnek a többiek számára, ugyanakkor a közös munka során megszerzett ismeretek segíthetnek neki is.
A projekttel kapcsolatban Patricio azt vallja, kitalálni könnyű valamit, megvalósítani annál nehezebb, ezért az a megoldás a legjobb, amit könnyen és gyorsan lehet a gyakorlatba átültetni. Szerinte kifejezetten előnyt jelent, hogy diverzifikáltak a csapatok, mivel igazán innovatív ötlet csak akkor születhet, ha sokféleképpen gondolkodók ülnek egy asztalnál. „Ha mindenki ugyanolyan háttérrel rendelkezik, abból ritkán születik innovatív megoldás” – mondta.
A több hónapos munkáért ösztöndíj is jár: egy összegben 100.000 forintot kapnak a projekt végén a résztvevők. Felvételünkön Patricio Cortes. (Fotó: Horváth Márton)
Fontos kiemelnünk, hogy a Students’ Innovative Project nem egyszeri lehetőség lesz a nemzetközi hallgatók számára. A programot a későbbiekben a HIP-hez és HOP-hoz hasonlóan minden félévben tervezi indítani az egyetem (lehetőség szerint vállalati partnerekkel), de ennek pontos formája a tavaszi szemeszter tapasztalatainak értékelése után dől el.
„A jelenlegi két témánkat a helyzet adta, ezzel indultunk el. Hosszú távon feltétlenül bent szeretnénk tartani a hallgatókat a program keretein belül. Várjuk azokat a projektötleteket és azokat a partnereket, amelyekkel ezt meg tudjuk valósítani”– vázolta fel a program perspektíváit dr. Lukács Eszter, aki zárásként jó munkát és sok sikert kívánt a két csapatnak.