top of page

Az újrainduló turizmus az Üzleti SZEmlében

  • Dr. Szigeti Cecília
  • 2021. máj. 31.
  • 2 perc olvasás

Üzleti SZEmle néven fontos szolgáltatás érhető el a Széchenyi István Egyetem (SZE) honlapján: az intézmény oktatói-kutatói olyan gazdasági témájú publikációk rövid összefoglalóit készítik el, amelyek hasznosak a vállalkozók, az üzleti döntéshozók és a fejlesztő munkakörökben dolgozó szakemberek számára. Megjelent a májusi szám.


Mindannyian bizakodunk abban, hogy a Covid-19-járvány lecsengőben van és a nemzetközi utazások is elkezdődhetnek. Fontos, hogy az utazni szeretők előtt újra kinyíljon a világ, ugyanakkor az idegenforgalomból élő emberek és vállalkozások számára is jelentős, hogy meginduljanak a nemzetközi utazások, mivel a gazdasági szektorok közül a pandémia egyik legnagyobb áldozata a turizmus, ahol a kilátások továbbra is bizonytalanok. Az Üzleti SZEmle májusi számában arra vállalkozunk, hogy sokszínű megközelítésben a turizmus helyzetét, kihívásait és a várható jövőbeli tendenciákat mutatjuk be, információkkal, elemzésekkel támogatva a hazai piaci szereplőket a döntéseik meghozatalában.


Az egyik cikkben megdöbbentő adatot olvashatunk: az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UN World Tourism Organization) jelentése szerint a 2020 első tíz hónapjában bekövetkezett visszaesés 900 millióval kevesebb nemzetközi turistaérkezést jelent 2019 azonos időszakához képest. Ennek tapasztalatai alapján számos ország a Covid-19 utáni ellenállóbb turisztikai gazdaság kiépítése érdekében dolgoz ki intézkedéseket. Ide tartozik a turizmus fenntartható fellendülésének támogatására irányuló tervek elkészítése, a digitális átmenet elősegítése és a zöldebb turisztikai rendszerre való áttérés elősegítése, valamint a turizmus újragondolása a jövő számára. Az egyik összegzés bemutatja az Európai Parlament 2021. március 3-án elfogadott Jelentését, amely a fenntartható turizmusra vonatkozó uniós stratégia létrehozásáról szól. A dokumentum 14 pontban foglalja össze a Covid-19 hatásainak kezelésére irányuló terveket és 23 pontban a turisztikai ágazat újragondolásának tényezőit. A járványhelyzet rávilágított arra, hogy a közös gondolkodásnak és a közös probléma megoldásnak fontos szerepe van és EU-ban, így a jövőben erre nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni.


Izgalmas kitekintést olvashatunk a kínai turizmusról is: a McKinsey a koronavírus-válság kitörése óta nyomon követte az utazók hangulatát Kínában. A legutóbbi, januárban végzett felmérés azt mutatta, hogy bár a kínai járványhelyzet egyelőre kedvezően alakul, de ennek ellenére a kínai turizmust csupán részleges és ingadozó fellendülés jellemzi. Az időleges kudarcok meggátolhatják a prepandémiás szintre való visszatérést.


A 2021-es fesztiválszezonnal kapcsolatban jelenleg még mindig nagy a bizonytalanság. Emiatt a legnagyobb rendezvények szervezői közül többen úgy döntöttek, hogy az idei esemény is elmarad. Az egyik tanulmányban arra vállalkozik a szerző, hogy bemutassa, mekkora az emiatt kieső gazdasági teljesítmény, vagyis mekkora a fesztiválok gazdasági hatása.


Érdekes cikkeket olvashatunk még többek közt a cégátadás – cégeladás kérdésről, a szerbiai hegyvidéki turizmus fejlesztéséről és az AirBnB helyzetéről is. Az egyik tanulmány bemutatja a Menedzsment Campus új, MC Working Papers sorozatában megjelent elemzést a magyarországi sharing economy platformokról.

 
 
bottom of page