A fény szerepe a világvallásokban: közös ünnepi programra gyűltek össze a Széchenyi István Egyetem hallgatói
- Sepovics Rita
- 2 perccel ezelőtt
- 3 perc olvasás
Idén is közösen készültek az ünnepekre a Széchenyi István Egyetem nemzetközi hallgatói „A fény szerepe a világvallásokban” elnevezésű eseményen, amelyen a kereszténység, a judaizmus, az iszlám, a buddhizmus, és a hinduizmus képviselői mutatták be saját hagyományaik fényhez kötődő szimbolikáját. A rendezvény idei különlegessége volt, hogy először kapott önálló bemutatót a judaizmus, tovább gazdagítva az interkulturális párbeszéd lehetőségét.
A Széchenyi István Egyetem több mint ezerfős, mintegy kilencven országból érkezett nemzetközi hallgatói közösségének egyik kiemelt értéke a kulturális sokszínűség, amelyet az intézmény Nemzetközi Igazgatóságának Mobilitási és Ösztöndíjközpontja rendszeres közösségépítő és interkulturális programokkal támogat.
Az ünnepekhez közeledve „A fény szerepe a világvallásokban” címmel szerveztek eseményt, melynek célja az ismeretterjesztés mellett a megértés és az elfogadás erősítése volt.
A rendezvény az öt világvallás – a kereszténység, a judaizmus, az iszlám, a buddhizmus és a hinduizmus – fényhez kapcsolódó szimbolikáját mutatta be, amit a nemzetközi hallgatók saját kultúrájuk és vallási hagyományaik bemutatásával tettek teljessé. A kereszténység magyar vonatkozása az advent szerepét hangsúlyozta, kiemelve a várakozás, a békesség és a lelki felkészülés jelentőségét. A buddhizmus előadója a fényt a megvilágosodás és a belső béke jelképeként mutatta be, míg a hinduizmusról szóló prezentáció a Diwali ünnep üzenetét emelte ki, ahol a láng a jó győzelmét jelképezi a sötétség felett. Az iszlámról szóló előadásban a fény mint isteni útmutatás és a tudás metaforájának üzenete jelent meg, amely segít a hívőknek eligazodni a mindennapokban. A judaizmus témaköréről Páliné Nyiri Sylvia, az esemény főszervezője beszélt, bemutatva a Hanuka több ezer éves történetét és ünneplési szokásait, amelyek a hitet, a vallásszabadságot és az emlékezést állítják középpontba.

A fiatalok előadásai tovább gazdagították a programot.
„Nagyon különleges élmény volt bemutatni a kereszténység fényhez kötődő szimbolikáját. Sok örömöt adott, hogy megoszthattam a hitemet, és közben én is tanulhattam a magyar adventi és karácsonyi hagyományokról, valamint a többi vallás gazdag ünnepi kultúrájáról. Hiszem, hogy a kultúrák és vallások közötti hídépítés segít jobban megérteni egymást, és közelebb hoz bennünket”
– mondta a Saint Luciából származó Imani Gaspard szociológia alapszakos hallgató.

Ghofrane Baazaoui tunéziai járműmérnöki alapszakos hallgató az iszlám tradícióit mutatta be.
„Nagyon élveztem, hogy megoszthattuk egymással, mit jelent a fény a különböző vallásokban. Érdekes és megható volt látni, mennyi közös pont létezik a hagyományaink között. A mézeskalácsok díszítése pedig vidáman és kreatívan zárta le az estét. Úgy éreztem, mindenki nyitott és őszinte kíváncsisággal volt jelen”
– mondta.

„Meggyőződésem, hogy az erős, befogadó nemzetközi közösségek közös, pozitív tapasztalatokon keresztül formálódnak, és ezek a rendezvények megmutatják, hogyan kapcsolódhat össze az oktatás, a kultúra és a közösségi részvétel a béke, az emberi jogok és a globális polgárság értékeivel. A hallgatók nemcsak tudást kapnak, hanem megtapasztalják a tolerancia, az egymás iránti tisztelet és az együttműködés jelentőségét is, hozzájárulva egy elfogadóbb, békésebb világ építéséhez
– emelte ki Páliné Nyiri Sylvia – Külön öröm volt számomra az etióp fiatal által készített, a fény növekvő erejét és a reményt jelképező adventi koszorú átvétele. A bemutatók után a rendezvény kreatív műhellyé alakult, ahol a résztvevők közösen díszítettek karácsonyi mézeskalácsokat. A közös alkotás és a megosztott élmények bizonyítják, hogy az ilyen kezdeményezések lebontják a falakat, hidakat építenek, és elősegítik a béke kultúráját.”

A programsorozat december 3-án a győri Gyermekvédelmi Központ látogatásával folytatódott, ahol a nemzetközi hallgatók saját karácsonyi és téli ünnepi szokásaikról meséltek a gyerekeknek, és együtt készítettek mézeskalácsot. Az utóbbi találkozó a december 10-i ENSZ emberi jogok napjához kapcsolódott, amely a tanuláshoz való jog fontosságára hívja fel a figyelmet. Mindezzel az egyetem hozzájárul az ENSZ fenntartható fejlődési céljaihoz, különösen a minőségi oktatás, az esélyegyenlőség és a nemzetközi partnerségek erősítésének területén.


