„2050-re túlnyomórészt elektromos autók fognak járni az utakon” – jelentette ki Prashanth Doreswamy, a Continental India elnök-vezérigazgatója a Széchenyi István Egyetem hallgatóinak és oktatóinak tartott online előadásában. A világ egyik vezető autóipari beszállítócégének leányvállalatát irányító szakember az elektromobilitás kihívásairól és jövőjéről beszélt.
A magas színvonalú akadémiai élet és az iparral fenntartott szoros kapcsolat jegyében a Széchenyi-egyetem rendszeresen szervez olyan előadásokat, amelyeket a gazdaság és a vállalati szféra jelentős szereplői tartanak. Az elektromobilitás globális fejlődése és az autóipar változása aktuális és népszerű témának bizonyult, hiszen a Continental India vezetőjének prezentációján közel százan vettek részt – hallgatók és oktatók egyaránt.
A virtuálisan megtartott programon dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese az autóipar és a feldolgozóipar meghatározó alakjaként mutatta be Prashanth Doreswamy-t, aki jövőbemutató hozzáállással és a kiválóság iránti rendíthetetlen elkötelezettséggel irányítja a Continental indiai vállalatát.
„Kivételes vezetői tevékenységének elismeréseként Doreswamy úr több ipari kitüntetést is átvehetett az elmúlt években, így az „India ipari ikonja” díjat 2023-ban, az „Az indiai gyártóipar sztárjai” díjat és az „Ázsia ígéretes üzleti vezetője” díjat 2021-ben és 2022-ben is”
– tette hozzá az egyetem elnökhelyettese.
A cégvezető előadásában az autóipar fejlődéséről beszélt, kiemelve, hogy az elmúlt években megváltoztak a fogyasztói igények, ez pedig számos technológiai újítást hívott elő. Hozzátette: napjainkban közel 1,3 milliárd autó van használatban világszerte, ezzel pedig a járműipar adja a globális GDP termelés legnagyobb részét, ugyanakkor ez a szektor az egyik legtöbb szén-dioxidot kibocsátó ipari szereplő is.
„A környezeti hatások csökkentése iránti elkötelezettség az egyik oka annak, hogy tavaly a megvásárolt autók 7 százaléka volt elektromos, 2030-ra várhatóan minden ötödik eladott jármű lesz az, és a számok folyamatosan emelkednek. A legnagyobb részesedése ebből Kínának van, aki 2023-ban a globálisan értékesített elektromos járművek 60 százalékát gyártotta”
– részletezte Prashanth Doreswamy.
A szakember szerint 2030-ra a forgalomban lévő járművek 30 százaléka lesz elektromos, 2040-re jelentősen lecsökken a belsőégésű motorgyártás, 2050-re pedig túlnyomórészt szén-dioxid-kibocsátást mellőző autókkal közlekedünk majd. Ahhoz azonban, hogy ez valósággá válhasson, három dologra van szükség: technológiai fejlesztésekre, a fogyasztói szokások megváltozására és nemzetközi szintű szabályozásokra.
„Egyre többen figyelnek oda a karbonlábnyomuk csökkentésére, az elektromos járművek pedig fenntartható alternatívaként szolgálnak számukra a hagyományos benzinmotoros járművekkel szemben. Emellett az üzemanyag emelkedő ára és a tudatosabb energiafelhasználás igénye is a zöld járművek mellett szól”
– tette hozzá.
A Continental India elnök-vezérigazgatója az elektromos járművek és a működésükhöz elengedhetetlen akkumulátorok gyártásának veszélyeiről és kihívásairól is értekezett, különös tekintettel a nyersanyagok bányászásának nehézségeire és az újrahasznosítás megoldásának kérdéseire. Ugyanakkor kiemelte: egy jármű teljes élettartamát nézve az elektromos autóknak csupán gyártáskor magas a szén-dioxid-kibocsátásuk, míg a hagyományos közlekedési eszközök használatuk teljes időtartama alatt szennyezik a környezetet.
„Tudatosan kell gondolkoznunk a jövő igényeit figyelembe véve, hiszen az autógyártás egy olyan hatalmas ellátásilánc-hálózatot üzemeltet, aminek el kell mozdulnia a hagyományos üzemanyagoktól egy fenntarthatóbb energiatermelésű alternatíva felé”
– jelentette ki.