top of page

A betű ünnepe – a Széchenyi István Egyetem Design Campusán rendezték meg az ország első tipográfiai biennáléját

  • Szerző képe: Sepovics Rita
    Sepovics Rita
  • 4 órával ezelőtt
  • 3 perc olvasás

Először kapott országos jelentőségű fórumot Magyarországon a tipográfia, vagyis a betűformák és szövegkompozíciók művészete: a Széchenyi István Egyetem Design Campusán rendezték meg a betűművészetre fókuszáló Typoflow Biennálét, amely több mint 1300 pályaművet vonzott. A nemzetközi zsűri által kiválasztott legjobb 200 alkotásból az intézmény Győri Innovációs Parkjában nyílt kiállítás.


A tipográfia sokáig háttérbe szorult a hazai vizuális művészetek között, noha a magyar tervezőgrafika történetében mindig is voltak korszakos pillanatok, amikor a szakma együtt gondolkodott, alkotott és ünnepelt. 1976-ban indult útjára a Békéscsabai Országos Tervezőgrafikai Biennále, amely évtizedeken át adott teret az alkotásnak és a párbeszédnek, és máig fontos helyet foglal el a hazai grafikai életben. Később Pécs és Eger is országos jelentőségű eseményeknek adott otthont, amelyek elsősorban az oktatási intézmények köré szerveződtek, és hozzájárultak a magyar vizuális kultúra formálásához.

A mostani Typoflow Biennále azonban új korszakot nyit: a betűművészet önálló szakmai fóruma jött létre a Széchenyi István Egyetem Design Campusán.

A kiállítás október 31-én és november 3-án reggel nyolc órától este hét óráig, valamint november 4-én reggel nyolc órától délig ingyenesen látogatható az egyetem Győri Innovációs Parkjában. (Fotók: Dudás Máté)


A megnyitón dr. Lukács Eszter, az intézmény nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese kiemelte, hogy a rendezvény nemcsak a művészet, hanem az innováció és az együttműködés ünnepe is.

„Nagy büszkeség számunkra ez a biennále, ahol a betűk beszélnek és inspirálnak minket formában, térben és gondolatban. Nem csupán hallgatók és oktatók, hanem tervezők, műhelyek és alkotók közössége találkozik. Célunk, hogy a magyar tipográfia múltja, jelene és jövője öltsön itt alakot – megmutatva, hogy a betű nem csupán eszköze, hanem formálója is a kultúrának”

– fogalmazott. Hozzátette, hogy az egyetem Művészeti Kara 2021-ben indította el designképzéseit, amelyek ma már a magyar és nemzetközi kreatívipar felé egyaránt nyitottak. Az intézmény Győri Innovációs Parkjában helyet kapott Design Campus és a hozzá tartozó Design Factory mára a vizuális kultúra és az innováció találkozási pontjává vált. Az itt működő közösség nemcsak oktatási központ, hanem alkotói műhely és tehetséggondozó tér is egyben.

Dr. Lukács Eszter, az egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese nyitotta meg az első tipográfiai biennálét az intézmény Győri Innovációs Parkjában. (Fotó: Dudás Máté)
Dr. Lukács Eszter, az egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese nyitotta meg az első tipográfiai biennálét az intézmény Győri Innovációs Parkjában. (Fotó: Dudás Máté)

A zsűri elnöke, dr. Mateusz Machalski, a Varsói Képzőművészeti Akadémia rektorhelyettese és grafikusművész beszédében a pályaművek magas színvonalát és a tipográfia közösségteremtő erejét emelte ki.

„Amikor először átnéztem a beérkezett munkákat, lenyűgözött a színvonaluk. Felemelő érzés volt megtapasztalni, mennyi kreativitás és szakmai igényesség jelenik meg ezekben az alkotásokban. Bár ez egyfajta verseny, a művészetben nincsenek győztesek és vesztesek – minden alkotás önmagában értékes és figyelemre méltó” 

– mondta. Hozzátette: a győri kezdeményezés példaértékű, hisz új platformot teremt a globális párbeszédhez.

Krzystof Duczki tolmácsolásával nyitotta meg a kiállítást dr. Mateusz Machalski, a Varsói Képzőművészeti Akadémia rektorhelyettese és grafikusművésze (jobbra). (Fotó: Dudás Máté)
Krzystof Duczki tolmácsolásával nyitotta meg a kiállítást dr. Mateusz Machalski, a Varsói Képzőművészeti Akadémia rektorhelyettese és grafikusművésze (jobbra). (Fotó: Dudás Máté)

A nemzetközi zsűri több mint 1300 pályaművet bírált el, és a legjobb 200 alkotásból állította össze azt a kiállítást, amely a tervezőgrafika szinte minden területét felöleli – a plakát- és betűtervezéstől a könyvművészeten és arculati munkákon át az experimentális tipográfiáig. A biennálén Vári János Hunor kapta az Magyar Művészeti Akadémia fődíját, míg a Design Campus különdíját Szilágyi Anna Katalin nyerte el. A Kálmán Tünde-díjat Prell Norbertnek ítélte oda a zsűri, míg a Brandguide-különdíjat Derczbach Dóra, a FontFront-különdíjat Druzsin Nikoletta, az ArtHungry-különdíjat pedig Németh Márton vehette át. Győr Megyei Jogú Város felajánlását Solymosi Mór kapta.

A biennále Halasi Zoltán Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész, a Széchenyi István Egyetem Tervezőgrafika Tanszékének egyetemi docense kezdeményezésére valósult meg. (Fotó: Dudás Máté)
A biennále Halasi Zoltán Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész, a Széchenyi István Egyetem Tervezőgrafika Tanszékének egyetemi docense kezdeményezésére valósult meg. (Fotó: Dudás Máté)

A Typoflow szervezői szerint a mostani rendezvény csak a kezdet: céljuk, hogy a biennále kétévente megrendezve újra és újra összehozza a szakma szereplőit, és Győrt a kortárs tipográfia egyik meghatározó nemzetközi helyszínévé tegye.

„Győr most új fejezetet nyit: egy eseményt, ahol a tipográfia nem háttér, hanem főszereplő – ahol a betű életre kel”

– foglalta össze dr. Lukács Eszter.

A szervezők és a díjazottak közösen ünnepelték a tipográfia sokszínűségét. (Fotó: Dudás Máté)
A szervezők és a díjazottak közösen ünnepelték a tipográfia sokszínűségét. (Fotó: Dudás Máté)

 
 
bottom of page