VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (1. RÉSZ: VEVŐI DIMENZIÓ)

Az elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenza-járvány kapcsán kialakított (majd a covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a vevői dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket.

Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, árbevétel, vevők, vállalatépítés

Üzleti SZEmle - 2020. augusztus - szeptember


VEVŐI DIMENZIÓ:

Magában foglalja a bevételek, a rendelésállomány és a kinnlevőségek témakörét.

Hatások leírása:

  • 98%-os árbevétel csökkenéstől (kezdeti periódus) a +5-10%-os növekedésig
  • Új szerződések lelassulnak vagy leállnak, rendelésállomány visszaesése
  • Finanszírozást igénylő vevők, beruházási projektek kiesése
  • Szezonális és gasztrovevők jelentős kiesése, kiskercsatorna (átmeneti) térnyerése
  • Kimenő logisztika akadozása
  • Állami / EU finanszírozású projekteknél egyelőre nincs lassulás, de az új szerződéskötések itt is csúsznak

Jelenlegi intézkedések leírása:

  • Árcsökkentés szerződéshosszabbítás esetén
  • Utólagos fizetési lehetőségek megszüntetése
  • Skontó alkalmazása
  • Kinnlevőségek csökkentése (ha nem fizet legalább 50%-ot, ügyvédhez adás)
  • Vevőprojektek finanszírozása bankokkal
  • Export csatornák erősítése, tervezése
  • Fokozott kontroll az átütemezett vevői fizetéseken
  • Marketing szelektív csökkentése vagy teljes lenullázása
  • Aktív call-center célzott értékesítésre
  • Kiszolgálás színvonalának csökkentése (pl. 3 helyett heti 2 járat, kiszállítás megszüntetése, helyszíni kiszolgálás)
  • Új termékfejlesztés

Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:

  • Online csatorna erősítése
  • Faktoring és hitelbiztosítás azonnali fizetés helyett
  • Kinnlevőségek kezelésének gyorsítása
  • Előnyösebb feltételek a jobb pozícióban levő vevőknél és szállítóknál
  • Nagyobb fókusz a válság által kevésbé érintett vevőkön (pl. disztribúció, gyógyszeripar, agrár szektor)
  • Rendszeres beszélgetések a vevők rövid-közép-hosszú távú kilátásairól, rendelési tervekről
  • Marketing teljes “vágása” helyett megtérülő csatornákra terelés
  • Intézkedések differenciálása vevőcsoportonként
  • Meglevő termékek adaptálása az új piaci környezethez

Forrás: https://dbei.gov.ie/en/Publications/Business-Continuity-Planning-%E2%80%93-Responding-to-an-Influenza-Pandemic.html

Összeállította:

DR. HABIL. KOVÁCS GÁBOR

Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes

Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar

Email cím: kovacsg@sze.hu

KRAUSZ ZOLTÁN

vállalatépítési szakértő

Email cím: zoltan.krausz@outlook.com

Események

Szenátusi Ülés 2021. március 15. 14:00 - 16:00
Levelező tagozat óráinak időpontja 2021. március 19. - 2021. március 20.
Levelező tagozat óráinak időpontja 2021. március 26. - 2021. március 27.