Újra útra kelhet a Tűzhangya

(www.kisalfold.hu 2008.02.17.)

Vasvári János anno Győrben tanult a Széchenyi főiskolán, most pedig a Csendes-óceán meghódítására készül. Hogy pontosan mikor kerül sor a nagy útra, egyelőre nem tudni, jelenleg a legfőbb cél az alapos felkészülés.

A bátor evezős kapcsolata az óceánnal messzire nyúlik vissza. Tengerésznek készült, a középiskola elvégzése után tengeri fedélzeti tiszti szakra jelentkezett az akkor még Széchenyi István Főiskola közlekedésmérnöki karára. A folyók városában Vasvári János az első esztendő befejeztével rögtön egy évet halasztott, hogy gyakorlatot szerezhessen. Igaz, a szerződés végéig nem tudott maradni, mivel volt egy „kisebb" balesete: beleesett a hajó raktárába körülbelül hét méter magasságból, s összetörte magát.

Az iskola után a Radnóti nevű hajón szolgált, majd egy német járműre került. Később bár eltávolodott a hajózástól, a tenger iránti szeretete megmaradt. A világhálón böngészve véletlenül talált rá az óceánátevezők szűk klubjára, s lassacskán az érdeklődésből olthatatlan vágy lett: elhatározta, hogy ő is nekivág.

Az utat Vasvári János kihívásnak tekinti, mégpedig nagyobbnak, mint megmászni a Mount Everestet. A világ legmagasabb pontját ugyanis eddig többen teljesítették sikeresen, mint ahányan áteveztek volna az óceánon. Kevesebb mint tíz próbálkozás végződött halállal az óceánon, ebből három a modern időkben történt. „Az út sikeressége több tényezőtől is függ. Szerepet játszik benne, hányan eveznek, melyik irányban próbálkoznak. Az Atlanti-óceán esetében nyugatról keletre rövidebb a táv, de lényegesen veszélyesebb is, mivel forgalmas hajózási útvonalon fut" – avatott a részletekbe az evezős.

Vasvári János már a Pálos-Rakonczai páros indulását megelőzően eldöntötte – a Sopronban tanuló fiatalok óceáni kalandjáról a Kisalföld részletesen tudósított –, hogy belevág, ezért visszaérkezésük után rögtön felkereste Gáborékat. Végül, az időközben termékkategóriában Magyar Formatervezési Díjban részesített Tűzhangyát is kibérelte.

A Tűzhangya előnye, hogy hihetetlenül könnyű. Kilenc méter hosszú és 160 kilós, ami megpakolva 450-500 kilóra emelkedik, ez a fahajók önsúlyának felel meg. A hajó éléskamrája könnyedén megpakolható táplálékkiegészítőkkel, konzervekkel, csokoládéval és energiaszeletekkel, a vizet pedig speciális szűrőkkel ellátott mechanikus víztisztító berendezés biztosítja. Pihenésre a hajó kabinjában van lehetőség, a két-három órás evezéseket egy-két órás pihenőidőszak váltja. Összefüggő alvásra a nap legmelegebb időszakában van lehetőség: tíz és délután három óra között csak a szél és az áramlatok sodorják a Tűzhangyát.

„Ha mégis baj történne, be kell zárkózni a kabinba, s várni, hogy megmentsenek. Ami napokba is telhet az óceán közepén" – tette hozzá Vasvári János.

A Szentesen élő evezős tavaly decemberben egyszer már nekivágott a nagy útnak, el is jutott Portugáliától a Kanári-szigetekig – tíz nap alatt 1200 kilométert tett meg –, de a Csendes-óceánt mégsem kockáztatta meg. Elmondása szerint „mind navigációban, mind evezésben" fejlődnie kell meg, így egyelőre az edzések töltik ki minden idejét. Ahogy ő fogalmazott „nem az a célom, hogy ott maradjak az óceánban, hanem hogy sikeresen átkeljek".

Események

Munkaszüneti nap 2018. október 22.
Munkaszüneti nap 2018. október 23.
Elektronikus ZH nap 2018. október 24.
MÉK Ünnepi Szenátusi Ülés 2018. október 25. 10:00 - 11:00
Levelező oktatás kontaktóráinak időpontja 2018. október 26. 00:00 - 2018. október 27. 23:00