Önvezérlésre alkalmas páncélos terepjáró fejlesztésében vesz részt a Széchenyi István Egyetem

A budapesti GAMMA Zrt. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma megkezdte a piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatására benyújtott, „Modulrendszerű, önvezérlésre alkalmas, távvezérelhető, könnyű páncélvédettségű félplatós terepjáró katonai és katasztrófavédelmi célú terepjáró bázisjármű és kapcsolódó cserefelépítmények fejlesztése” című pályázatának megvalósítását.

2021. január 13. – SZEhírek

A GAMMA Zrt. több mint egy évtizede foglalkozik könnyű páncélvédettséggel rendelkező járművek fejlesztésével, gyártásával, amelynek keretében eddig a Komondor könnyű páncélvédettségű harcjárműcsalád öt típusváltozatát alakították ki. A nehéz terepen is kiváló menettulajdonságokkal rendelkező eszközök különböző kialakításúak lehetnek, moduláris, cserefelépítményes elemekkel együtt széles körben alkalmazhatók eltérő feladatok végrehajtására.

Az alapvetően katonai, rendvédelmi célokra kifejlesztett, ballisztikai védelemmel rendelkező eszközök tesztelése, képességeinek demonstrálása során merült fel az az igény, hogy a speciális katonai vagy polgári műveleti környezetben – az élőerő-szükséglet csökkentése, illetve védelme érdekében –, vagy egyszerű rutinfeladatok végrehajtása során is szükség lenne olyan járművekre, amelyek már önállóan, csak táv- vagy önvezérléssel képesek működni. A győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának egyik fő kutatási iránya az autonóm rendszerek, azon belül is az önvezető járművek és az autonóm robotok. A központban elért kutatási eredmények és tapasztalatok ígéretes ipari-piaci hasznosítási területe a katonai és katasztrófavédelmi célú járművek irányítása.

A 2024 végéig megvalósuló innovációs projekt fő célkitűzése egy olyan nehéz terepi viszonyok között is alkalmazható, fizikai behatásokkal szemben védelmet biztosító alapjármű kifejlesztése és megépítése, amely többcélú alkalmazást tesz lehetővé, és egyben biztosítja az önvezérléshez szükséges rendszerintegráció alapvető feltételeit. A tervezetten szimpla fülkés, félplatós, 4x4 hajtásképletű jármű kialakítása mellett a projekt magában foglalja a jármű főbb rendszereinek önvezérlést, távvezérlést lehetővé tevő kialakításának tervezését, demonstrációs rendszer szintű megépítését. A projekt során megterveznek egy, a céljárműre integrálható komplex irányító rendszert, amelynek elemei a szenzorrendszer, a járműfedélzeti és a járművön kívüli kommunikációs eszközök, valamint az irányítórendszer. A hardveres és szoftveres rendszerintegráció után távvezérlési funkciók fejlesztése és tesztelési folyamatai zajlanak majd. A kutatás-fejlesztés végső célja hogy a járművet autonóm feladat végrehajtásra is alkalmassá tegyék.

A másik fontos célkitűzés a járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató, nyitott és zárt cserefelépítmény-rendszer kidolgozása és megépítése, amely lehetővé teszi a felhasználói igények alapján kialakított különleges szakmai képességekkel rendelkező felépítmények fejlesztését. A képességek bemutatása céljából  kialakítanak egy zárt felépítménybe integrált, demonstrációs rendszer szintű CBRN-felderítő felépítményt is.

A pályázat segítségével létrejövő további kutatásoknál és fejlesztéseknél felhasználható további fontosabb szakmai eredmények:

  • A távvezérlés vagy önvezérlés fejlesztésére alkalmas nehéz terepi bázisjármű kifejlesztése. A fejlesztés eredményeként létrejön egy olyan jármű, amely más hazai fejlesztőknek, kutatóintézeteknek is lehetőséget biztosít a saját megoldásaik tesztelésére vagy a már meglévő kapcsolódó termékeik bemutatására, segítve ezzel a magyarországi önvezetőjármű-fejlesztéseket és az ahhoz kapcsolódó felépítményfejlesztéseket.
  • A járműhöz illeszkedő, többfunkciós feladatellátást támogató, nyitott és zárt cserefelépítmény-rendszer. Az akár más hazai fejlesztők által kialakítandó különleges felépítmények tervezésénél nem kell kompromisszumokat kötni az élőerő védelme miatt, a járművet és a felépítményt a feladat végrehajtására lehet optimalizálni.
  • A távvezérlési rendszer logikai felépítésének összeállítása, működési algoritmusok kidolgozása során létrejött rendszerelemek. A vezérlő, irányító rendszer fizikai, illetve elektronikai védettségét szolgáló megoldások, más járműfejlesztéseknél is alkalmazhatóak lesznek.
  • Kifejlesztésre kerül egy több munkahelyes irányító központ is, ami lehetőséget biztosít a járművek irányítására, a rendszereik által küldött jelek fogadására és elemzésére. Ez a megoldás más hasonló alkalmazások mellett, ahol speciális járművek mobil irányító központból történő irányítása a feladat, gyakorlatilag bármely katasztrófavédelmi vagy rendvédelmi feladatnál, nehezen megközelíthető terepen alkalmazandó, mobil bevetésirányítási központként vagy annak részeként is használható lehet.

 

A pályázat azonosítószáma: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00065

A megvalósítás kezdete: 2021.01.01.

A megvalósítás tervezett befejezése: 2024.12.31.

A konzorcium: GAMMA Műszaki Zrt. – konzorciumvezető, Széchenyi István Egyetem – konzorciumi tag.

Események

Szakirányválasztás 2021. március 1. - 2021. március 6.
Levelező tagozat óráinak időpontja 2021. március 5. - 2021. március 6.
Elektronikus ZH nap 2021. március 5.