Légikatasztrófák nyomában a győri Nyugdíjasegyetemen

Hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvend a Széchenyi István Egyetem szépkorúaknak szóló előadássorozata. Zsúfolásig megtelt az egyetemi csarnok küzdőtere a Nyugdíjasegyetem 2018/2019-es évadának első előadásán is. Mindenki teljes biztonságban érezhette magát annak ellenére, hogy a népszerű előadó, Dr. Németh Péter a légikatasztrófák nyomába eredt.

Győr, 2018. október 9. – SZEhírek, Nyerges Csaba

„Remélem, megnyugtató élményben lesz részük, és azzal a tudattal fognak hazaindulni innen, hogy eddig feleslegesen féltek a repüléstől. Mindenki fél valamitől, elmondom, én a sáskáktól félek. Persze a repüléstől biztosan sokkal többen tartanak, mint a rovaroktól. A feleségem a második gyermekünk világra jötte előtt mondta, hogy még mindig inkább szülni megy, minthogy repülnie kelljen. Pedig nagyon sokat repült korábban” - mondta bevezetőjében a Logisztikai és Szállítmányozási Tanszék egyetemi docense.

 

Nem a repülőn, hanem a terminálra vezető autópályán kell jobban aggódni Dr. Németh Péter szerint.

Dr. Németh Péter repüléstörténeti áttekintéssel kezdte az előadását a Wright fivérek első, 1903-as repülésétől a XXI. századra már százmilliókat utaztató, és a legbiztonságosabb közlekedési móddá vált légiközlekedésig. Mint az előadáson elhangzott adatokból is kiderült, egy repülőúthoz képes biciklivel, vagy autóval menni valahová kimondottan veszélyes.  

Sajnos az emberiség történetében a legnagyobb technológiai fejlődéseket általában a háborúk hozták, amikor a pusztításra lehetett használni valamit. Így volt ez a repülésben is. A második világháborúban például rakétahajtóműveket fejlesztettek ki, amilyenekkel később a Holdat is meghódították, illetve sugárhajtóműveket, amik máig a polgári repülés alapját adják.

„Mennyi az esélye annak, hogy valaki légibalesetben fog meghalni? Egy a hétmillióhoz. És annak, hogy autóbaleset során éri utol a végzet? Egy a tizennégyezerhez. A kerékpározást tekintve ugyanez a viszonyszám egy a nyolcvannyolcezerhez. Még annak is majdnem háromszor nagyobb az esélye, hogy villám csap valakibe, mint annak, hogy lezuhan a repülőgépe. Ezért ha valaki izgulós, inkább arra az időszakra tartogassa, amíg az autópályán elér a repülőtérig. A terminálnál már megnyugodhat. Ott nem csaphat bele a villám, és nem gázolják el biciklistül. Szinte nagyobb biztonságban van valaki a repülőn, mint saját otthonában” – világít rá Dr. Németh Péter, és a miértre is megadja a választ.

 

Zsúfolásig megtelt a csarnok szépkorú hallgatókkal.

A repülőgépeket sokkal-sokkal komolyabban ellenőrzik gyártásuk során és az üzemeltetésük alatt is, mint az autókat. Időszakonként kötelezően cserélik az alkatrészeket. Általában több motorjuk van, ha elromlik az egyik, a másikkal is le tudnak szállni. Ilyen biztonság mellett nagyon kicsi az esélye annak, hogy katasztrófa történik. A pilóták kiképzése sem hasonlítható az autós jogosítvány megszerzéséhez. Nagyon komoly feltételeknek kell megfelelniük, és időről időre újra kell vizsgázniuk. Minden lehetséges helyzetre felkészítik őket, és alaposan ismerniük kell a gép műszaki tulajdonságait is. A repülőterek felszereltsége, a repülésirányítás fejlettsége tovább erősíti a repülésbiztonságot. Ha ezek után mégis történik ritkán egy-egy légikatasztrófa, nagyon alaposan, akár évekig is vizsgálódnak. Ha kell, több millió kis darabból rakják újra össze a gépet, hogy megtalálják a szerencsétlenség okát, és megakadályozzák hasonló estek előfordulását.

Az összetett biztonsági rendszer mellett mégis milyen okok vezethetnek nagyritkán légikatasztrófához? Az időjárás, a köd, a jegesedés, a szélnyírás például. Előfordulhat motorhiba üzemanyag gondok, vagy nem megfelelő karbantartás miatt. A gép szerkezetének hibája, az átesés, a tűz, az emberi mulasztás is szerepet játszhat ebben.

„Összességében mégis mindenki megnyugodhat, a légiközlekedés valóban nagyon biztonságos. Ráadásul a hatványozottan növekvő utaslétszám és a sokasodó járatok dacára a statisztikák évről évre tovább javulnak” – zárta nagyon jól felépített, érdekes előadását Dr. Németh Péter.

Események

Munkaszüneti nap 2018. október 22.
Munkaszüneti nap 2018. október 23.
Elektronikus ZH nap 2018. október 24.
MÉK Ünnepi Szenátusi Ülés 2018. október 25. 10:00 - 11:00
Levelező oktatás kontaktóráinak időpontja 2018. október 26. 00:00 - 2018. október 27. 23:00