SZEnergy Team: a dobogó a cél a Shell-Eco Marathonon

Az idei fejlesztések első számú célja az autó tömegének csökkentése – derült ki a SZEnergy Team online Design Freeze eseményén. A Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata a tavalyi szezont követően megerősödve térhet vissza az európai porondra, többek között annak köszönhetően, hogy egy többnapos, a ZalaZONE-on elvégzett teszten megismerték járművük pontos menettulajdonságait. Miklós Máté csapatvezető elmondta: legújabb fejlesztéseikkel ki tudják aknázni a járműben rejlő potenciált, így bátran tűzik ki célul a legjobb háromba jutást a Shell-Eco Marathonon.

Győr, 2021. február 9. – Horváth Márton, SZEhírek (borítókép: Mecséri Balázs)

A Design Freeze egy versenyautót fejlesztő csapat naptárában mindig kitüntetett időpont: ekkor zárul le a jármű tervezési fázisa és indul el a gyártás-összeszerelés. A hallgatók hagyományosan ekkor számolnak be a szponzoroknak, támogatóknak és a sajtó képviselőinek aktuális fejlesztéseikről, részletesen kitérve azok műszaki tartalmára. A járványügyi korlátozások miatt idén – rendhagyó módon – az eseményre online került sor, egy előre leforgatott negyedórás kisfilm közvetítésével.

A SZEnergy Team autója számos fejlesztési lehetőséget rejt magában. (Fotó: Mecséri Balázs)

A videóban – csakúgy, mint a hagyományos rendezvények esetében – ezúttal is dr. Lakatos István, a Közúti és Vasúti Járművek Tanszék vezetője köszöntötte elsőként a meghívottakat. Az oktató Henry Fordot idézte, miszerint „ha összejövünk, az a kezdet, ha összetartozunk, az a haladás, ha összefogunk, az a siker”. Szerinte a SZEnergy Team az összefogás fázisában van, ezért sikerre ítélt.

Ehhez a gondolathoz csatlakozott dr. Szauter Ferenc is, aki elmondta, alapító tagként átélte a tervezés, építés és versenyzés szakaszait, így szívügyének érzi a csapat támogatását. „Megfigyelhető az autókon az az evolúciós folyamat, ahogy mára a csúcstechnológiáig jutottak el a tagok. Látva ezt a színvonalat és a felkészülés intenzitását, azt kell mondanom, tényleg sikerre van ítélve a SZEnergy” – fogalmazott a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője.

Mielőtt a csapat belekezdett volna idei fejlesztéseik ismertetésébe, Pusztai Zoltán gépészeti részlegvezető röviden összefoglalta a járványkorlátozásokkal terhelt 2020-as évet. Elmondta, hogy 2008 óta tavaly először nem tudtak részt venni a Shell-Eco Marathonon, emiatt nem kaptak visszacsatolást az autó képességeiről. Az elmaradt versenyt és az ezzel járó tapasztalatokat egy többnapos őszi teszttel pótolták.

„Legfőbb célunk az volt, hogy megismerjük a járművünk menettulajdonságait. Vizsgáltuk az egyenes gyorsítást és a kanyarban fellépő ellenállásokat, valamint versenyszimulációkat is végrehajtottunk. A mérések alapján lehetőségünk volt egy greybox típusú járműmodell felépítésére, amellyel pontosan tudjuk szimulálni az autónk működését. A tesztet sikeresen, hiba nélkül teljesítettük, és a részletes kiértékelés alapján pontos képet kaptunk a 2020-as fejlesztéseink sikerességéről” – részletezte Pusztai Zoltán, majd rátért idei terveik bemutatására.

 

A teszt a ZalaZONE járműipari tesztpályán zajlott 2020 októberében. (Forrás: SZEnergy Team)

„Idén különösen nagy hangsúlyt fektettünk a tömegcsökkentésre, mind gépészeti, mind elektronikai oldalon. Ennek részeként teljesen új köntösbe öltöztettünk a motorunkat, mely önmagában öt kilogrammos tömegcsökkenést eredményezett számunkra csupán ennél a részegységnél, ami a teljes járműtömeg öt százaléka. További három kilogramm könnyítést az akkumulátordoboz, az elektronikai doboz és a kábelezés átalakításával értük el” – mutatott rá a fiatal mérnök, aki hozzátette, mindezt úgy valósították meg, hogy a jármű teljesítménye változatlan maradt.

Ezzel azonban még korántsem ért véget a gépészeti fejlesztések sora. Pusztai Zoltán hangsúlyozta, a futómű terén a spirálpályás kormánymű szerkezeti áttervezése volt fontos feladatuk, ezenkívül gömbcsapágyas felfüggesztést, jobb vezetési tulajdonságok eléréséhez pedig új rugózást terveztek az autó alá. Apróságnak tűnhet, de további változtatás, hogy idén egyszerűsödik az autó ablaktörlő-mechanizmusa, az első lámpák új designt kapnak, valamint egy versenyszabályzat-módosítás következtében egy csomagtérajtó is bekerül a járműbe.

 

Idén a tömegcsökkentés lesz a fejlesztések egyik célja a SZEnergy Teamnél. (Forrás: SZEnergy Team)

A csapat elektronikai részlegének fejlesztéseiről Gulyás Péter részlegvezető számolt be.

„A korábbi évektől eltérően a 12 voltos LIN kommunikációs rendszerünket megszüntettük. Ennek oka, hogy a korábban alkalmazott konverterünk közel 1,6 wattot fogyasztott, így most már mindegyik dedikált perifériánk külön konverterrel rendelkezik, ezzel 15 százalékkal csökkentve a teljesítményfelvételünket” – állította, majd az autonóm hardveregységről is megosztott néhány gondolatot.

„Már a korábbi években is fontos pontja volt fejlesztéseinknek az autó önvezető funkciókkal történő felvértezése. Ahhoz, hogy könnyen tudjunk váltani a hagyományos, pilótával történő vezetési mód és az autonóm vezetési mód között, egy autóba ki- és beszerelhető hardveregységet készítettünk, amely képes lesz a jármű irányítására. A szerelőpanel kivitelezése megtörtént, most már csak a szoftveres fejlesztés maradt hátra” – adta át a szót Krecht Rudolfnak, a SZEnergy Team robotikai részlegvezetőjének, aki az önvezető fejlesztésekbe engedett bepillantást.

 

Az autonóm egység könnyedén beilleszthető az autóba. (Forrás: SZEnergy Team)

Krecht Rudolf kifejtette, hogy az autonóm feladatok megoldása három részre bontható: környezetészlelésre, trajektóriatervezésre és pályavonal-követésre. Az algoritmus észleli a jármű körül található objektumokat, ezek orientációját és méretét, és detektálja, hogy mit jelölhet meg parkolóhelyként és mit pályaszélként. Mindezt egy környezetet pásztázó LIDAR lézerszkenerrel teszi, de a tájékozódást támogatja egy sztereokamerán alapuló gépilátás-technológia is.

„A lézerszkenner, a sztereokamera, a GPS-egységünk, minden más szenzor és a számítási egység is a szerelőpanelen kapott helyett. A fejlesztés jelentősége óriási: ha beillesztjük az autóba, képesek leszünk pilóta nélkül vezetni, ha eltávolítjuk, az önvezető funkció azonnal megszűnik. Praktikus és elegáns megoldás” – jegyezte meg a részlegvezető.

 

Útvonaltervezés parkolási feladat esetén. (Forrás: SZEnergy Team)

Az esemény utolsó szakaszában Miklós Máté csapatvezető kifejtette, a Marketing és Menedzsment részleg 2019-es megalakulása óta legsikeresebb évét zárta. Egyrészt minden idők legsikeresebb tagtoborzásán van túl a csapat, másrészt a közösségi médiás elérésük is csúcsot ért el a tavalyi évben. Végül köszönetet mondott minden szponzornak, támogatónak, mentornak, és búcsúzóul egyértelművé tette: a SZEnergy Team számára a dobogó a cél az idei Shell-Eco Marathonon. Tegyük hozzá: nem is alaptalanul.

Események

Szakirányválasztás 2021. március 1. - 2021. március 6.
Levelező tagozat óráinak időpontja 2021. március 5. - 2021. március 6.
Szenátusi Ülés 2021. március 15. 14:00 - 16:00