Hódít az e-sport a Széchenyi Egyetemen: hamarosan itt az első házibajnokság

Az országos trendeket követve, példás gyorsasággal fejlődik az e-sport a Széchenyi István Egyetemen. Májusban hivatalosan is megalakult a SZESE e-sport szakosztálya és hamarosan jön az első házon belüli kupa is, amelynek élő, showelemekkel tarkított döntőjét október 15-én, a Kari Napok keretén belül rendezik majd az aulában. A célok ambíciózusak: tavasszal már országos egyetemi finálé helyszínét adhatja Győr, 2020-tól pedig - szintén széchenyis kezdeményezésre - egyetemi e-sport bajnokság indulhat.

Győr, 2019. augusztus 14. – Horváth Márton, SZEhírek

„Látjuk az e-sport dinamikus terjedését és szeretnénk az élére állni ennek a trendnek. A cél az, hogy egy országos egyetemi bajnokságot hozzunk létre, jelenleg ezért dolgozunk” – mondta érdeklődésünkre Dr. Gyömörei Tamás, a Testnevelési és Sportközpont (TSK) vezetője, amikor a szárba szökkenő széchenyis e-sport életről kérdezzük. Hozzátette: a Széchenyi István Egyetem korábban is vevő volt az újdonságokra. „Mindig is kezdeményezőek voltunk. Annak idején futsalban az első egyetemi bajnokságot is a Széchenyi István Egyetem rendezte meg. Azóta elterjedt és most már népszerű egyetemi sport” – jegyezte meg.

Idén ősszel szervezik meg az első hivatalos e-sport kupát a Széchenyi István Egyetemen. (Forrás: playeventz.com)

Az, hogy az e-sport, azaz az elektronikus sport rohamléptekben fejlődik és egyre nagyobb teret foglal magának, nem kérdés. Bár a Távol-Keleten, elsősorban a sportág hazájának számító Dél-Koreában már több, mint 20 éves hagyományai vannak a videójátékok professzionális szintű művelésének, Nyugat-Európában és főleg hazánkban az „online gaming” csak az utóbbi pár évben vált lenézett szubkultúrából komoly sportággá. Ma már szinte senki nem kérdőjelezi meg, hogy valóban sportról van szó: ugyanúgy edzenek a játékosok, ugyanúgy van taktika, ugyanúgy létezik fizető közönség, mint akár a futball esetében. Az is evidencia, hogy az e-sport remek üzletté terebélyesedett: a szponzorok nem győzik támogatni a népszerűbb csapatokat, ami jól megtérülő befektetésnek bizonyul – a legnagyobb téttel bíró meccseket több ezren nézik meg az arénákban és akár milliók a képernyők előtt, a leghíresebb játékosok ismertsége pedig popsztárokéval vetekszik (elsősorban természetesen a fiatalok körében).

Bár az e-sportnak nincs igazi definíciója, hiszen ez egy gyűjtőfogalom - minden elektronikus alapú, magas szinten űzött játékot a részének tekinthetünk -, nagyjából három tulajdonságot lehet említeni, amely kollektívan igaz a jelenség egészére: komoly mentális-szellemi képességeket igényel (emellett fizikálisan sem feltétlenül egyszerű), technikai jellegű (hiszen nagyon is számít, ki milyen „vassal” versenyez) és elképesztően látványos. Mintha összekötnénk a sakkot a Forma-1-gyel, csak a játék legyen valami elektronikus, az autót pedig cseréljük ki egy számítógépre - és már nagyjából meg is vagyunk.

 

Egy e-sport döntőre nagyon sokan kíváncsiak.

Mi sem mutatja jobban azt, hogy mára az e-sport Magyarországon is polgárjogot nyert, hogy több - a teljesen amatőrtől a vérprofiig terjedő skálán helyet foglaló - szervezet alakult, amely a magyar játékos diaszpórát próbálta meg egy közös ernyő alá terelni. Ezek közül legjelentősebb a Magyar E-Sport Szövetség (HUNESZ), amelynek jelenleg a legtöbb esélye van arra, hogy rövidesen hivatalosan is bejegyzett, állam által elismert sportszervezetté váljon. A magyar e-sport közösség összefogásával létrejött egyesülés eddigi legnagyobb eredménye, hogy 2018 szeptemberére megszervezte a nemzeti e-sport bajnokságot, amelynek keretein belül öt játékban (League of Legends, CS:GO, PUBG, Rainbow Six Siege, HearthStone) feszülhettek egymásnak a vállalkozó kedvű csapatok.

Látható tehát, hogy az e-sport hazánkban is kitört az underground kategóriából és megvetette a lábát a sportágak között. Olyan nagy hagyományokkal bíró klubok, mint az MTK, az UTE vagy épp a Budapest Honvéd Sportegyesület indították el az e-sport szakosztályaikat, majd kisvártatva a kormány is elkezdett foglalkozni a területtel és megjelentek a sportág körül az első állami milliárdok – a költségvetésben most is van felhasználható keretösszeg, amely támogatásként kiosztható vagy pályázhatnak rá az arra érdemesek. De vajon mi a helyzet a felsőoktatásban?

Természetesen az egyetemi szféra is rögtön kapcsolt és most már úgy tűnik, az akadémiai világ is fel akar szállni az e-sport vonatra. Elsőként a Debreceni Egyetem jelentette be, hogy e-sport kurzust indít, sőt, a Debreceni Egyetemi Atlétikai Club (DEAC) ugyanilyen szakosztályt is indított, amelynek csapata, a DEAC Hackers a magyar e-sport világ egyik vezető szereplője lett. Ugyanakkor hiába az ígéretes projektek, néhány egyetemi kupán és pár nemhivatalos intézmények közötti versenyen a felsőoktatásban nem igazán tudott gyökeret verni az elektronikus sport. Egészen idáig.

 

Hárman a DEAC Hackers csapat tagjai közül. Hasonló gárda jöhet létre hamarosan a Széchenyi Egyetemen is. (Forrás: DEAC Hackers Twitter)

„A játékosok többféle ligában versenyeznek, ezek közül miért ne lehetne az egyik az egyetemi színpad?” – tette fel a kérdést Dr. Gyömörei Tamás. Arra a felvetésünkre, hogy megférhet-e egymás mellett egy országos és egy egyetemi bajnokság, a következőt válaszolta: „Ugyan a magyar sport utánpótlási bázisa elsősorban egyesületi jellegű, (szemben az Egyesült Államokkal, ahol kifejezetten az egyetemi nevelőklubok a versenysport tartóoszlopai – a szerk.) sokféle modell létezik. Az evezésnek például nagy egyetemi tradíciója van, szemben a futballal, amely az alsó osztály sportja volt történelmileg. Én azt gondolom, az e-sport nagyon is kötődhet az egyetemi világhoz. A HUNESZ-szel már felvettük a kapcsolatot, nagyon érdekli őket ez a lehetőség” – fejtette ki.

A TSK vezetője portálunknak elmondta, lépésekben haladnak a végső cél felé. „Kancellár úrral, rektor úrral beszélgettünk és arra jutottunk, érdemes ebbe belevágni, ez a jövő. Ha ennek a trendnek az élére állunk, megnyerhetünk magunknak hallgatókat. Sajnos mióta nincsenek tankörök és bejött a kreditrendszer, egyre kevesebb a szerves egyetemi közösség, a sport viszont még mindig képes szoros köteléket kialakítani a hallgatók között. A sport ugyanis nem csak arról szól, hogy nyerünk vagy vesztünk, hanem hogy együtt vagyunk. Ha az e-sport erre alkalmas, márpedig szerintem alkalmas, akkor kötelességünk támogatni” – fogalmazott.

Természetesen egy egyetemi bajnokságot nem lehet egy hét alatt megszervezni, ezért lépésről lépésre haladnak. Először is, még májusban megalakult a SZESE e-sport szakosztálya. Egyelőre a szakosztály nem aktív, az ősz folyamán fog letisztulni, pontosan kik, milyen játékban és milyen formában fognak majd versenyezni. Jelenleg mindenki az I. Egyetemi E-Sport Kupára készül, egyelőre ez van a fókuszban. A szervezők abban bíznak, hogy sok hallgatót sikerül megszólítani.

„A kupa úgy zajlik majd, hogy a két online selejtező győztese mérkőzik meg majd az élő döntőben. Az első selejtező augusztus 20-21-én, a második szeptember 10-11-én lesz, a döntő pedig október 15-én, a HÖK által szervezett Kari Napok keretein belül. A finálét a PlayEventz Twitch csatornája élőben fogja közvetíteni” – ismerteti a részleteket Nagy Zsolt, az események egyik szervezője, a Sportiroda munkatársa.

„A játék a sokak által ismert League of Legends lesz, amely az egyik legnépszerűbb program az e-sportolók körében. A két selejtezőre 8-8 csapat jelentkezhet, amelyek egyenes kieséses rendszerben fognak megmérkőzni egymással. A csapatok 5 az 5 ellen játszanak és egy cserére van lehetőség. A regisztráció az első selejtezőre augusztus 13-ig tart, a másodikra 14-től lehet jelentkezni. Fontos, hogy a csapatok minden tagja a Széchenyi István Egyetem hallgatója vagy öregdiákja legyen” – tájékoztatott.

 

Képernyőkép a League of Legends játékból.

Nagy Zsolt portálunknak elmondta, hogy az őszi házibajnoksággal szeretnék felmérni, mekkora az e-sport iránti érdeklődés az egyetemen. (Úgy tervezik egyébként, hogy a győztes csapat fogja képezni a SZESE e-sport szakosztályát, így onnantól ők képviselik majd az egyetemet. A nyeremények mellett tehát ez is az októberi döntő tétje.) A következő lépés áprilisban egy országos kupa szervezése lehet, természetesen a Magyar E-Sport Szövetséggel és a Magyar Egyetemi-Főiskolai Sportszövetséggel együttműködésben. Ezen már több egyetem is részt venne és a tervek szerint a League of Legends mellett olyan játékban is kipróbálhatnák magukat a csapatok, amelynek van hagyományos megtestesítője, például FIFA-ban.

„Az országos e-sport bajnokság egy széchenyis kezdeményezés. Vállaltuk a házigazda szerepét és örülnénk, ha a 2020/21-es évadban lenne folytatása a dolognak. Hogy ennek milyen rendszere lesz, őszi és tavaszi fordulók bajnoki rendszerben vagy más, még nem tudjuk, ez a jelentkezőktől is függ. A célunk, hogy a leendő egyetemi bajnokság országos szintűvé és hivatalossá váljon, hogy bázisa lehessen a nemzeti e-sport bajnokságnak. Egy úttörő vállalkozásba fogtunk, hiszen korábban nem létezett ilyesmi, de eddig úgy tűnik, van rá érdeklődés” – tette hozzá Nagy Zsolt.

Események

Egyetemi Kari Napok 2019. október 14. - 2019. október 16.
Face-to-face and computer mediated communication 2019. október 15. 15:45 - 17:15