Francia példák a vakok és gyengénlátók segítésére

Szürkére szürkével. Gyakran csak az árnyalatnyi a különbség. Vagy egybemosódó pasztellszínek. Tipikus példák arra, hogy az új épületek belsőépítészeténél mennyire nem figyelnek a látássérültekre, gyengénlátókra a kiírásoknál, eligazító tábláknál. Ezt derült ki a gyógypedagógus hallgatóknak tartott érzékenyítő előadáson 

„Amikor önök bejöttek ebbe a terembe, látták, hogy hol vannak szabad helyek, hogyan közelíthetik meg az üres székeket, merre helyezkedik el a katedra, itt vannak-e már az ismerőseik, barátaik, akikhez csatlakozni szeretnének. Pillanatok alatt átlátták a helyzetet, és nem okozott gondot a mozgás sem a padsorok között. Képzeljék bele magukat egy látássérült, gyengénlátó vagy vak fiatal helyzetébe. Amikor gyógypedagógusként látássérült, gyengénlátó gyerekekkel találkoznak, mindig gondoljanak erre, érezzék át az élethelyzetüket, így közeledjenek a világukhoz, így segítsék őket, hogy a társadalom hasznos tagjaivá válhassanak” – kérte a Franciaországban élő Terek Ágnes, és a gyengénlátók, látássérültek és vakok francia egyesületének megbízottjaként beszélt sorstársai életéről. Önmaga is vak, retinasorvadásban szenved.

 

Terek Ágnes a legmodernebb, stream nevű eszközzel, ami segíti a vakok életét, és lehetővé teszi, hogy a kultúrához hozzáférjenek.

Tanulságos elődás volt. Kiderült, hogy Franciaországban a vak emberek havonta legalább 1600 eurós közellátásban részesülnek, hogy ne okozzon gondot számukra a megélhetés, ezen felül ötévente 2700 eurót térít vissza az állam abból a költségből, amit a mindennapjaikhoz szükséges eszközök beszerzésére fordítanak. Ezt az erős szociális hálót már több mint száz éve szőni kezdték Franciaországban. 1889-ben alakult meg az egyesületük, amit két évvel később már közhasznú szervezetként ismertek el. Ma országszerte 110 helyi szervezetük van, és azon túl, hogy rendelkeznek speciális Braille-nyomdával, huszonötezer kötetes hangoskönyvtárral, három iskolával, rendszeresen adnak tanácsokat önkormányzatoknak, közintézményeknek, vállalatoknak arra, hogy a belsőépítészetben hogyan könnyíthetnék meg a gyengénlátók helyzetét.

„Elmondjuk például, hogy milyen színeket, kontrasztokat lenne célszerű használni a tájékoztató kiírásoknál. Jellemző ugyanis, hogy kicsit világosabb alapszürkére kicsit sötétebb szürkével írják a feliratot, vagy fordítva, és lelkesen használják az egymásba mosódó pasztellszíneket is. A kontraszt nélküli kiírásokat a gyengénlátók észre sem veszik, elolvasni pedig végkép nem tudják. Magukkal visszük ilyenkor színskáláinkat az ajánlott kontraszt értékekkel azt segítve, hogy milyen fal- és padlófestést, vezető vonalat, jelzéseket használjanak. A belsőépítészek általában jól látó emberek, megkérjük őket, hogy ne csak a mozgás-, hanem a látássérült emberekre is gondoljanak” – mondja Terek Ágnes.  

„A vakok speciális, Braille-írásáról azt hihetnénk, hogy már visszaszorulóban van. A helyzet azonban az, hogy a tanításban bizonyos tantárgyaknál ma sincs ennél jobb módszer. Braille például a matematikához is kidolgozta az összes jelet. Ha gyógypedagógusként lesz olyan tanulójuk, aki tovább akar haladni, elengedhetetlen, hogy a Braille-írást megtanulja. Főleg a fizikához, kémiához, matematikához nagyon fontos, ahol nem lehet fejben kiszámolni mindent” – mondta Terek Ágnes, és érdekességként hozzátette, hogy a Braille-nyomdájában az egyesület nem vak, hanem siket munkatársakat alkalmaz, mert nagyon zajosak a gépek. 

Az elődást, amelyen a vak emberek által használatos modern eszközökből kipróbálással egybekötött bemutató is tartottak, egy érzékenyítő sorozat részeként a Gyógypedagógia Tanszék vezetője, Dr. Jászi Éva szervezte a hallgatóknak. Terek Ágnes speciális szemüvegeket is hozott magával, amelyek érzékeltetik, hogy mit észlelnek környezetükből a különféle, látáskárosodást okozó betegségekkel küzdő embertársaink. Bemutatott egy, a vakok számára kifejlesztett Victor Reader Stream nevű media playert is, ami segít hozzáférni a kultúrához, és minőségibb életet tesz lehetővé.

 

Ajánlott kontrasztértékekkel ellátott színskálán mutatják meg, milyen színösszetételt tudnak érzékelni a gyengénlátók, milyen kontrasztú felületen jelent könnyebbséget számukra az olvasás.

Események

Munkaszüneti nap 2018. október 22.
Munkaszüneti nap 2018. október 23.
Elektronikus ZH nap 2018. október 24.
MÉK Ünnepi Szenátusi Ülés 2018. október 25. 10:00 - 11:00
Levelező oktatás kontaktóráinak időpontja 2018. október 26. 00:00 - 2018. október 27. 23:00