Bemutatta idei versenyautóját az Arrabona Racing Team

Csütörtök délután a nagyközönség is megtekinthette az Arrabona Racing Team (ART) idei versenyautóját, az ART_06-ot. A Széchenyi István Egyetem aulájában megrendezett, látványos showelemeket is felvonultató eseményen elhangzott: a modell elsősorban teljesítményben javult a tavalyihoz képest, valamint az ergonómia terén is sokat léptek előre.

Győr, 2019. június 21. – Horváth Márton, SZEhírek (borítókép: Májer Csaba József)

Mint minden évben, idén is bemutatta a nyilvánosságnak az aktuális versenyszezonra épített autóját az Arrabona Racing Team. A Széchenyi István Egyetem Formula Student csapata 9 hónapos tervező-fejlesztő munka után leplezte le az ART_06-os modellt, amellyel nekivágnak az idei évadnak. A profi járműfejlesztők világához nagyon hasonló külsőségek között lezajlott rollout eseményen részt vettek a SZEngine motorfejlesztő csapat tagjai, a Belső Égésű Motorok Tanszék és a Járműfejlesztési Tanszék munkatársai, valamint a szponzorok képviselői, különös tekintettel az Audi Hungaria Zrt.-re.

Az esemény helyszínét a Széchenyi István Egyetem aulája biztosította. (Fotó: Májer Csaba József)

Köszöntőjében Dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja kifejtette, milyen célokat szolgál az, hogy a Széchenyi István Egyetemnek saját Formula Student csapata van.

„Mi a célja egy résztvevő hallgatónak? Egyrészt versenyezni izgalom, kaland. Csapatban elérni a határidőt, csakazértis bejutni a hockenheimi teszten, végigharcolni a dolgokat mind-mind kihívás. A csapattagok ezt játékként élik meg, ahol megtanulnak projektet vezetni, támogatókat meggyőzni, csapatban dolgozni, határidőket betartani. Észre sem veszik, hogy közben kiváló mérnökök válnak belőlük. Mi az egyetem célja? Hogy biztosítsunk egy olyan teret a hallgatóknak, amiben nem kell zárthelyi vagy katalógus, ugyanis a hallgatók maguktól tanulnak. Úgy néz ki, ezt értékeli a piac is. Mi a támogatók célja? Ők kapcsolatba kerülnek tehetséges diákokkal, akik közül sokan el is helyezkednek az említett vállalkozásoknál. Ez egy win-win szituáció, ami mindenkinek jó” – állapította meg Dr. Hanula Barna.

Tumpek Barna, az Audi Hungária járműfejlesztési területén működő termékadat-menedzsment és homologizáció-támogatás részlegének vezetője arról beszélt, hogy számukra roppant fontos és egyben rendkívül inspiráló az Arrabona Racing Team sikere.

„Az Audi Hungáriánál szükségünk van olyan kvalifikált szakemberekre, akiknek nem csak az elméleti tudása magas színvonalú, hanem gyakorlati tapasztalataik is vannak. Ennek nyomán 2014-ben Győrben létrejött egy Formula Student csapat, akik azóta is sikerrel dolgoznak együtt” – elevenítette fel a kezdeteket, majd a csapattagokhoz fordult. „Az elmúlt öt évben felépítettetek egy olyan csapatszellemet, egy olyan tudásbázist, amely párját ritkítja. Magyarországon a legjobbak vagytok, Kelet-Európában a legjobbak vagytok. Csak a tavalyi évben kilenc munkatársat állított be az Audi Hungaria tőletek. Ez mind azt mutatja, hogy ez a csapat sikeres” – fogalmazott a szakember.

Végül Dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője lépett a pódiumra, hogy köszöntse a jelenlévőket. Hasonlóan a korábban megszólalókhoz, ő is a versenyautó fejlesztés, mint különleges oktatási forma jelentőségét hangsúlyozta.

„Az oktatási felfogásunk lényeges eleme az élmény-alapú, tapasztalat-alapú tanulás. Ha egy ötlet megszületik a hallgató fejében, váljon valósággá, épüljön meg, mert ez a valós ellenőrzése a mérnöki tudásnak. Ennek a zászlóshajója az Arrabona Racing Team, amely tulajdonképpen egy egyedi oktatási eszköz, ahol olyan tudásra tehetnek szert a hallgatók, amire klasszikus osztálytermi rendszerben aligha” – mondta, majd azt is hangsúlyozta: az Audit és a csapattagokat a motorsport iránti szenvedély köti össze. „Born on the track, built for the road, ez az Audi szlogenje” – osztotta meg gondolatait a tanszékvezető, aki azt is elárulta, személyesen is lenyűgözi, ahogy látja dolgozni a srácokat.

„Megdöbbentem, mikor az egyik tagtól hallottam, hogy nem vesznek fel minden jelentkezőt a csapatba, hanem komolyan szűrik az újoncokat. Ez számomra teljesen az ipari környezetet idézi, amellyel együtt jár a folyamatos fejlődés igénye, az eredményorientáltság. Szintén imponáló volt, amikor a szomszéd irodából hallottam, talán két éve, hogy a búcsúzó csapatvezető átadta tudását utódjának. Azt kell mondjam, ezekben a huszonéves fiatalemberekben annyi bölcsesség és tapasztalat volt, ami egy iparban dolgozó menedzsernek is javára vált volna. Szintén nem mondják, mert szerények, de én elárulom, hogy ezek a fiúk-lányok rengeteget dolgoznak. Fél nyolckor már bent vannak, megbeszélik, mik a napi teendők, és este sokszor utánam mennek haza” – engedett be mindenkit a kulisszák mögé Dr. Feszty Dániel.

 

Az esemény az Arrabona Racing Team legnagyobb saját szervezésű eseménye. Ilyenkor gyakran szülők, barátok/barátnők, egyéb hozzátartozók is elkísérik a csapattagokat. (Fotó: Májer Csaba József)

Mindezt követően Gudra Gábriel, az Arrabona Racing Team vezetője kapott szót – ám mielőtt az aktualitásokról beszélt volna, röviden a laikus hallgatóságnak is bemutatta azt a Formula Student világát. Mint elhangzott, a Formula Student egyfajta hallgatói Forma-1, azaz egy versenysportba ágyazott projektverseny, amelynek keretében a világ minden tájáról mérnökhallgatók egy versenyautót fejlesztenek ki. Az, hogy ki a legjobb, a különböző futamok statikus és dinamikus versenyszámain dől el. Gábriel röviden ismertette, mik is ezek.

A statikus számokhoz tartozik az Engineering Design, ahol az autó tervezési metódusát értékelik a bírák vagy épp a Cost Event, ahol egy órában a járművel kapcsolatos költségelemzést kell bemutatni. A dinamikus számokban már az autó teljesítményét vizsgálják. Ilyen a gyorsulás, ahol 75 métert kell minél kevesebb idő alatt teljesíteni vagy a Skidpad, ami egy nyolcas alakú pálya, ahol két kört futva az autó kanyarodási sebességét mérik. A legkomolyabb kihívás az Endurance, ahol 22 km-t kell vezetni bármilyen meghibásodás nélkül az autóval, ahol emellett még az üzemanyaghatékonyságot is mérik.

Gábriel röviden felvázolta azt is, hogy zajlik az Arrabona Racing Team egy éve. Szeptemberben definiálják a közös célokat, megalkotják a koncepciót, amely alapján elkezdődik a tervezési időszak. Ez december 20-án zárult tavaly, amely után már csak a gyártással, az összeszereléssel foglalkoztak. A következő izgalmas szakasz a versenykvalifikáció. Annak ugyanis, hogy valaki egy futamon részt vegyen, komoly előkövetelményei vannak, regisztrációs teszteket kell kitölteni. Ilyenkor az egész csapat bent ül az irodában és közösen próbálják a leggyorsabban megválaszolni a kérdéseket (amelyek elsősorban a szabályokat és a mérnöki tudást kérik számon). Ezek után tavasszal az alkatrészek legyártásával és az autó összeszereléssel folytatódik a munka. Idén ez a konstrukciós fázis rövidebb volt: már a vizsgaidőszak előtt, májusban végeztek az autó megépítésével. Végül az elengedhetetlen tesztidőszakot az év legizgalmasabb része, a versenyszezon követi, amikor a Formula Student csapatok a különböző futamokon összemérik erejüket.

 

Gudra Gábriel nem csak az új autót, hanem a Formula Student világát is bemutatta. (Fotó :Májer Csaba József)

Az új autó műszaki paramétereit, főbb újdonságait Kiss Szabolcs konstrukciós vezető mutatta be. Mint elmondta, négy fő céljuk volt az idei évben. Az első, hogy az előző évhez képest egy-másfél hónappal korábban fejezzék be a gyártási és építési folyamatot, annak érdekében, hogy több idő jusson a versenyekre való felkészülésre. Ehhez kapcsolódik a következő pont, nevezetesen, hogy legalább 150 kilómétert teljesítsenek versenykörülmények között még a szezon előtt. A tesztek során javítják az esetleges hibákat, ami az az autó megbízhatóságát növeli. Ez azért fontos, mert az alkatrészek verseny közbeni meghibásodása azonnali kieséssel jár.

Persze Szabolcs szerint nem csak a megbízhatóságot kell növelni, hanem a teljesítményt is. Ezért meghatározták, hogy idén 3,5%-kal szeretnék javítani az autó eredményeit, ami a német pályán 2 másodperces köridő-javulást jelentene. Végül célként tűzték ki azt is, hogy ergonomikus pilótafülkét alakítsanak ki, azaz a pilótának nagyobb kényelmet és biztonságot nyújtsanak, ami végső soron az eredményességet növeli.

 

Az emelvényen az Arrabona Racing Team és a SZEngine csapata. Az utóbbiak által fejlesztett legújabb motor hajtja az ART_06-ot. (Fotó: Májer Csaba József)

A technikai részletek közül csak a legfontosabbakat emeljük ki. Elhangzott, hogy az autó a tavalyi modell továbbfejlesztése, emiatt a tervezési időszakban sok időt tudtak spórolni. Az autó legfontosabb részét, a futóművet meghagyták az előző évről, mivel kellően megbízható volt. Csupán apróbb újításokat eszközöltek rajta, ilyen például az, hogy a kétdugattyús fékhengert négydugattyúsra cserélték, amellyel a féktávot csökkentették. Tovább egyszerűsítették a pedálrendszert, most már csupán csak gázt és féket kell nyomni, a váltás automatikus.

Idén a teljes kormányművet is lecserélték, amelynek következtében a műszarfalat minimálisra tudták szorítani, így több hely jut az autóban a pilóta lábának. További ergonómiai újítás, hogy teljesen személyre szabott ülést tudtak elhelyezni az autóban, tovább fokozva a vezető kényelmét. Ezt úgy érték el, hogy egy 3D szkennerrel letapogatták az ülést a pilótával együtt, az így nyert adatokból pedig meg tudták határozni az ülés ideális formáját. Végül meg kell említeni, hogy az autó aerodinamikája is javult: a leszorító erőt 15%-kal sikerült megnövelni, miközben a légellenállás csak minimálisan emelkedett.

 

A leleplezés pillanata. (Fotó: Májer Csaba József)

A bemutatót követően a közönség hangulatos kisfilmeket tekinthetett meg az Arrabona Racing Team munkájáról, a csapatban uralkodó hangulatról, végül pedig dramaturgiailag megfelelő pillanatban leleplezték az új versenyautót. Az esemény egy cateringgel egybekötött kötetlen beszélgetéssel zárult.

 

Az Arrabona Racing Team versenyszezonja:

  • FS East (Magyarország, ZalaZone) – 2019.07.17. – 2019.07.21.
  • FS Germany (Németország, Hockenheimring) – 2019.08.05. – 2019.08.11.
  • FS Czeh (Csehország, Most Autodrome) – 2019.08.12. - 2019.08.17.

 

Események

Vizsgaidőszak kezdete 2019. december 16.
Szenátusi Ülés 2019. december 16. 14:00 - 16:00
Egyetemi Ádventi Gyertyagyújtás 2019. december 16. 18:00 - 19:00
Téli ünnepi nyitvatartási rend 2019. december 21. - 2020. január 1.