A szép időskorhoz meg kell őriznünk önbecsülésünket

„Egészségesnek lenni, egészségesen élni divat vagy kényszer a XXI. században?” – tette fel a kérdést a Nyugdíjasegyetem legutóbbi előadásán Kovácsné Dr. Tóth Ágnes, az Egészség- és Sporttudományi Kar több mint húsz éves kórházi gyakorlattal rendelkező egyetemi docense. Válaszaira végül elismerő, ütemes tapsot kapott a Széchenyi István Egyetemre érkezett több mint ezer szépkorú hallgatótól.

Győr, 2019. május 15. – SZEhírek, Nyerges Csaba, fotó: Májer Csaba József

Mindig is szívügyem volt a mozgás, az egészséges életmód, kezdte bevezetésként az előadó, felvetve hallgatóinak, hogy mikor hallották utoljára a „Hihetetlenül jól néz ki, pedig már elmúlt hatvan!” megjegyzést. Aki gyakran learathatja ezt a babért, annak csak így tovább, akinek ritkábban mondják, most megtanulhatja, mit is kell tennie azért, hogy az ő fittségére is rácsodálkozzanak, ígérte az előadó.  Nem is okozott csalódást, nagyon sok hasznos, gyakorlati tanáccsal szőtte át mondandóját. Ugyanolyan ízesen fogalmazott, ahogy a magyar nyelv is általában az egészségről és a betegségről: „Napi egy alma az orvost távol tartja.” „Akik úgy vélik, hogy nincs idejük a testmozgásra, azok előbb-utóbb kénytelenek lesznek időt találni a betegségre.” „A nyavalya lóháton jön, gyalog megy el.” „Drága konyha a patika.” És így tovább.

Kovácsné Dr. Tóth Ágnes szerint különösen oda kell figyelnünk a táplálkozásra és a mozgásra.

Néhány beszédes adattal tárta fel a magyar népesség egészségi állapotát, azt például, hogy a férfiak 54, a nők 58 egészségben eltöltött évre számíthatnak, és felhívta a figyelmet arra, hogy életmódunk majdnem ötven százalékban felelős az egészségünkért. Sokkal inkább, mint az öröklődés, a környezet, vagy akár az egészségügyi ellátó rendszer.  Az életmód alapjait pedig a táplálkozás, a fizikai aktivitás, a mozgás, a napfény, a levegő, a helyes életritmus és pihenés, a mértékletesség, valamint a lelki egyensúly határozzák meg. „Legyünk jóban önmagunkkal, és különösen figyeljünk oda a táplálkozásra, a fizikai aktivitásra, valamint a káros szenvedélyekhez köthető magatartásra!” – tanácsolta Kovácsné Dr. Tóth Ágnes.

Az étkezéssel kapcsolatban kiemelte például a gyümölcsök szerepét, azt, hogy ételünk fele zöldség és gyümölcs legyen. Naponta inkább többször, akár ötször is, de kevesebbet együnk. Hetente ropogtassunk nem sózott olajos magvakat. Naponta együnk teljes értékű gabonafélét. Minden nap szerepeljen az étrendünkben alacsonyabb zsírtartalmú tej vagy tejtermék. Esténként egy kefír még a jobb alvásban is segíthet. Hetente legalább egyszer együnk halat. Naponta igyunk meg nyolc pohárnyi folyadékot, lehetőleg ivóvizet. Vásárláskor pedig mindig olvassuk le az élelmiszerek címkéjét. „Hölgyeim és uraim, mindig szemüveggel menjenek vásárolni, és nézzék meg az apróbetűs részt is” – javasolta az előadó, mint ahogy azt is, hogy hetente legfeljebb kétszer egyenek édességet.  Egyébként törekedjenek a változatosságra, csökkentsék a sómennyiséget és a zsírfogyasztást.

Manapság az életmóddal, étkezéssel kapcsolatban is óriási információdömping zúdul ránk, nem győzzük eldönteni, hogy kinek higgyünk. Az internetes bloggereknek, a szomszédasszonynak, vagy a divatdiéták jövő-menő prófétáinak? Az egyetemi docens sorra vette, milyen káros hatásokkal járhat többféle divatdiéta azon túl, hogy sok pénzt kivehet a zsebünkből. Fehérjére, szénhidrátra és zsírra egyaránt szüksége van a szervezetünknek, megfelelő arányban természetesen.

Az előadó kitért a sokszor túlzásba vitt méregtelenítő és tisztítókúrákra is. A kiegészítőként használt masszázst, szaunát, többféle fürdőt azonban dicsérte. Részletezte az édesítőszereket, külön kiemelte, hogy a méz természetes alternatívája lehet a cukornak. Hamar felszívódik, könnyen emészthető, kíméli a májat és a hasnyálmirigyet, vitamint, ásványi anyagot, aminosavat, enzimet tartalmaz, baktériumölő hatása is kiemelkedő, és még a szerelmet is édesebbé teszi.

 

A szenior hallgatók ütemes tapssal köszönték meg a színvonalas előadást.

A folyadékfogyasztással kapcsolatban megjegyezte, hogy a szomjúságérzet már a szervezet vészreakciója. A napi átlagos folyadékigényünk testsúly kilogrammonként 30 ml, tehát egy hetven kilogrammos felnőttnek naponta több mint két liter szobahőmérsékletű folyadékra van szüksége. „Érdemes kikészíteni a szükséges mennyiséget, és rendszeresen tessék inni. Vizet, gyümölcslevet, teát, de ne cukrozott üdítőt. A kor előrehaladtával a szomjúságérzet csökkenhet, ezt is figyelembe kell venni. Módszeresen, tudatosan alakítsuk ki ivási szokásainkat” – figyelmeztetett.

Étkezés tanácsait összegezve az előadó kiemelte, hogy az életkorral az energiaigény csökken, az alapanyagcsere lassul, ezért energiában szegényebb, de nagy tápanyagsűrűségű, változatos étrendet kell összeállítani. Ne étkezzenek egysíkúan! Az energia 12-15 %-a származzon állati és növényi fehérjéből. Az idősek gyakran édesszájúak, ami finom, friss gyümölcssalátával, gyümölcsös joghurttal kompenzálható. A zsírbevitelt pedig csak annyira szabad csökkenteni, hogy a zsírban oldódó vitaminok még felszívódhassanak. A gondolkodás és a memória romlásának megelőzésében a kielégítő fehérje, C-vitamin-, B-vitamin-csoport- és a folsav-ellátottságnak különleges fontossága van.

Az idő nagyon elszaladt a végére, de néhány perc még maradt a mozgás fontosságának hangsúlyozására. Az emberi lét a mozgásra épül, ami nemcsak az állóképességet javítja, segít az ideális testsúly elérésében és megtartásában, hanem a lelki egészségre is nagyon jó hatással van. Ugyanakkor soha ne edzzünk kimerülésig, inkább könnyed mozgásfajtákat válasszunk, amilyen például nordic walking, a torna, a kerékpározás, bármi, ami örömet okoz. A mozgás az egyik leghatékonyabb orvosság.

„Az évek múlásának elfogadásához, a szép idős korhoz az kell, hogy alkalmazkodni tudjunk a változásokhoz, jól használjuk fel a képességeinket. Kíséreljük meg leküzdeni a gyengeségeinket, de fogadjuk el azokat, amelyeken nem vagyunk képesek változtatni. Őrizzük meg önbecsülésünket. Örömet nyújtó tevékenységeket végezzünk. Tápláló étrendet fogyasszunk. A képességeinknek megfelelően mozogjunk, tornásszunk, sportoljunk. Legyenek céljaink, és amikor megcsináltunk valamit, dicsérjük is meg nyugodtan önmagunkat, ahogy az én négyéves kisunokám, Mirácska is teszi játék közben” – tanácsolta Kovácsné Dr. Tóth Ágnes szenior hallgatóinak, és a dalai láma gondolataival búcsúzott tőlük: „Ha azt gondolod, hogy minden valaki más hibája, akkor sokat fogsz szenvedni. Amikor rájössz, hogy minden önmagadból ered, akkor megismered mind a békét, mind az örömöt”.

Események

Egyetemi Kari Napok 2019. október 14. - 2019. október 16.
Face-to-face and computer mediated communication 2019. október 15. 15:45 - 17:15