Menekülés a beszállítói piramisjátékból

(www.gyorinap.hu, 2009. November 06.)

Azok a vállalatok, amelyek semmi másra nem alapoznak, csak a technológiai képességük érvényesítésére, nagyon könnyen bajba kerülhetnek. Olyasmi ez, mint a piramisjátékban a rendszer legalján álló szereplők, akik azért buknak borzasztó sokat, mert ők már nem tudnak maguk alá beszervezni senki mást- mondta Szilasi Péter Tamás lapunknak a novemberi Tech4Auto Regionális Kutatás-Fejlesztési Konferencia és Szakkiállítás kapcsán.

Az alábbiakban közöljük a Széchenyi István Egyetem stratégiai és fejlesztési igazgatója, Szilasi Péter Tamás gondolatait a novemberi Tech4Auto Regionális Kutatás-Fejlesztési Konferencia és Szakkiállítás kapcsán a vállalkozói szemlélet megújulásának egyik lehetséges útjáról, avagy hogyan lesz a beszállítóból termékfejlesztő.

„Egyre több cég szorul rá, hogy olyan termékek irányában gondolkodjon, amelyek korábban talán nem tartoztak az érdekeltségébe, ezáltal pedig a beszállítói szerepből elindul a közvetlen piaci jelenlét irányába. Merthogy amellett, hogy a jelenlegi válságnak van egy túltermelésből és túlzott fogyasztásból fakadó pénzügyi hatása, a járműipar problémáin keresztül világossá vált, hogy a beszállítói rendszer is válságban van.

Azok a vállalatok, amelyek semmi másra nem alapoznak, csak a technológiai képességük érvényesítésére, nagyon könnyen bajba kerülhetnek. Olyasmi ez, mint a piramisjátékban a rendszer legalján álló szereplők, akik azért buknak borzasztó sokat, mert ők már nem tudnak maguk alá beszervezni senki mást. Gyakorlatilag a beszállítói rendszer is hasonló piramissá válhat, s aki csak a gyártással foglalkozik, az nem lesz képes versenyben maradni. Minél nagyobb a verseny, minél kevesebb a termék, minél kisebb a piac, annál élesebb lesz ez a játék.

Ám az a képesség, amit a cégek megszereztek járműipari beszállítóként, hogy képesek minőségben, határidőre, megfelelő mennyiségben gyártani, borzasztó fontos lehet a jövőben. A kérdés az, hogy ezeket a képességeket mely más területen lehet még hatékonyan alkalmazni. Egyfajta sebességváltásra van szükség, amelynek első lépése, hogy egy kicsit megállunk, egy kicsit hátralépünk, és kielemezzük, hol és hogyan tudnánk még használni azokat a technológiai képességeket, amelyeket járműipari beszállítóként megszereztünk.

Felkészülni erre a sebességváltásra – vagyis hogy az adott vállalat meglévő technológiai, tervezési képességeit új módon hasznosítsa -, már tényleg „csak” piaci képességépítés kérdése. Végig kell gondolni, milyen egyéb vevővel, fogyasztóval tudnánk felvenni a kapcsolatot, és milyen egyéb termékeken keresztül tudnánk kiszolgálni az igényeket. Érdekes látni, amint a cégek azon gondolkodnak, hogy miként tudnának meghódítani egészen új területeket, s ennek egyértelműen az a kulcsa, hogy képessé kell válni a termékfejlesztésre.

Ezért tartom fontosnak a mostani Tech4Auto konferenciát is, mert arra vonatkozóan mutat be kézzel fogható példákat, hogy miként integrálható egy üzem mindennapi tevékenységébe a tervezés, majd erre hogyan lehet ráépíteni a már meglévő kompetenciákat, például a minőségbiztosítás, vagy a gyártástervezés területén.”

EYOF 2017

Események

Nyári záróvizsga időszak a jogász szakon 2017. március 1. - 2017. június 16.
Selejtezés leadási határideje 2017. április 24. 00:00 - 2017. május 9. 23:55
Finanszírozási forma módosítására jelentkezés 2017. április 24. - 2017. április 29.
Munka ünnepe 2017. május 1.