Kell egy csapat

(Heti Válasz hetilap, 2010. évi 51-52. szám, december 22.)
Laky Zoltán


- Mit éreztek, amikor a SZEvolution Car átment a célvonalon? – kérdezzük Szauter Ferencet, a SZEnergy Team csapatmenedzserét.
- Izgalmas volt a befutó, mivel ki kellett centiznünk, hogy mikor érünk célba. A futam közben nem látjuk az energiaadatokat, csak mérjük a köridőket, és végezzük a számításokat. A célegyenesben már gáz nélkül gurult az autó, és végül 16 másodperccel a rendelkezésre álló idő lejárta előtt értük el a célvonalat. Amikor bemondtam a csapatrádióban, hogy pozitív lett az energiamérleg, kitört az üdvrivalgás. Máig kiráz a hideg, amikor ez eszembe jut. Hihetetlen érzés, hogy egyetemi mezben, magyar zászlóval a kezünkben toljuk a győztes autót a lejáró előtt.
- Ki volt a pilóta? Nem szerződtettek egy filigrán lánykát, mint néhány vetélytárs?
- Nálunk ez nem alakult ki, mert bár némi súlyt spóroltunk volna, túlságosan elvonta volna a csapattagok figyelmét. Egyébként sincs egyszerű dolga pilótának: nem elég a gázt és a féket nyomnia, sokszor kerül döntési helyzetbe, emellett képesnek kell lennie higgadtan, kizárólag a műszaki paraméterekre támaszkodnia, és bizonyos adatokat pontosan bemondania a rádióba.
- Milyen volt a futam légköre?
- Igazi versenyhétvége-hangulat uralkodott: a posztokon pályabírók lengették a zászlókat, komoly technikai zsűri ellenőrizte az autók szabályosságát, és Forma-1-es színvonalú garázsokban dolgoztunk. Teherautóval és trélerrel utaztunk a pályára, mint egy profi versenyistálló. A pályán persze máshogy kell viselkedni, mint egy versenyen: az előzést dudálással és indexeléssel is jelezni kell, kakaskodás csak annyiban fordul elő, hogy mindenki próbál az ideális ívre furakodni.
- Mekkora a csapat presztízse az egyetemen?
- Szinte elitként tekintenek ránk: a megalakulás óta eltelt három évben az oktatók száma nemigen nőtt, a hallgatóké viszont a kezdeti nyolcról 23-24 főre duzzadt, mivel presztízse van a tagságnak.
- Hogyan finanszírozzák a fejlesztést?
- Többnyire a cégek szakképzési hozzájárulásából. Lehetőség van rá, hogy ne az államnak fizessék be, hanem ilyen projektet támogassanak. Fontos, hogy bevonjuk a munkába a helyi cégeket a kis esztergályos vállalkozótót a nagyobb vállalatokig. Nemcsak pénzzel támogathatnak, hanem úgy is, hogy ingyen gyártanak egy alkatrészt vagy szállítanak egy anyagot, Cserébe szabadon felhasználhatják a fejlesztés eredményeit.

--------------
A SZEnergy Team 2010-es csapata és támogatói (Winkler Csaba archívuma, 2010. május 12.)
A csapat vezetői: dr. Varga Zoltán egyetemi docens (csapatvezető, felkészítő tanár), Szauter Ferenc tanszéki mérnök (csapatmenedzser), Polák József (gyártás, hegesztés), dr. Dogossy Gábor egyetemi adjunktus (karosszéria gyártás), Lőrincz Illés (napelemek, villamos rendszer), Hegedűs Imre (kivitelezés), dr. Szénásy István egyetemi adjunktus (napelemek, villamos hajtásrendszer).
A csapat hallgatói tagja a pápai Kocsis Péter Zoltán (szak: gépészmérnöki BSc, feladat a csapatban: általános konstrukciós munkák, az érettségit adó középiskola neve és helye: Petőfi Sándor Gimnázium, Pápa), a veszprémi Zeitler Álmos (mérnök informatika Bsc, informatika, villamos rendszer, Padányi Bíró Márton Gimnázium, Veszprém), a csényei Czeglédi Dávid (járműgépész mesterszak, karosszéria konstruktőr, Tinódi Sebestyén Gimnázium, Sárvár), az ikervári Pados Péter József (mérnöktanár informatika, 3D, látványtervezés, Tinódi Sebestyén Gimnázium, Sárvár), a jáki Zámbó Zoltán (gépészmérnöki BSc, karosszéria konstruktőr, Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépiskola, Szombathely), a balogunyomi Kiss András (gépészmérnöki BSc, karosszéria konstruktőr, Szent Györgyi Albert Gimnázium, Szombathely), a kemenesszentpéteri Kövi Tamás (gépészmérnöki BSc, futómű, kormányzás rótervezés, Türr István Gimnázium, Pápa), a kisteleki Seres Szabolcs (gépészmérnöki BSc, kivitelezés, Déri Miksa Ipari Szakközépiskola, Szeged), a tatabányai Pócs Ervin András (gépészmérnöki BSc, fékrendszer tervezés (Árpád Gimnázium, Tatabánya), a miskolci Gyömbér István (gépészmérnöki BSc, fékrendszer tervezés, sofőr, Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola, Miskolc), a csurgói Deres Ádám (gépészmérnöki BSc, szponzorkeresés, Nagyváthy János Középiskola, Csurgó), a győrvári Nagy Attila (gépészmérnöki BSc, médiafelelős, honlapkezelő, kivitelezés, Csányi László Szakközépiskola Zalaegerszeg), a kisbéri Willisits Vilmos (járműgépész mesterszak, fékrendszer, villamos hajtás kivitelezés, Jedlik Ányos Szakközépiskola Győr), a sárvári Pup Dániel (gépészmérnöki BSc, karbonfelni gyártás, hallgatói csapatvezető, Kanizsai Dorottya Gimnázium Szombathely), a hódmezővásárhelyi Erdei Attila mérnök informatika BSc, honlapfelelős, 3d munkák, Kossuth Zsuzsanna Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium, Hódmezővásárhely), a jákfai Horváth Ádám (villamosmérnöki BSc, villamos rendszer, Barabás György Műszaki Középiskola, Sárvár), a rábakecöli Homlok Péter (gépészmérnöki BSc, futómű, kormányzás, Lukács Sándor Szakközépiskola, Győr), a vassurányi Csilinkó Ádám (gépészmérnöki BSc, karbonfelni gyártás, Gépipari és Informatikai  Müszaki és Szakközépiskola, Szombathely), a soproni Khaut Péter (gépészmérnöki BSc, fékrendszer, Berzsernyi Dániel Gimnázium, Sopron), a csurgói Bodó Gábor (gépészmérnöki BSc, kivitelezés, konstrukciós munkák, Eötvös Loránd Műszaki Szakiskola, Kaposvár), a budapesti Gonda Gellért (gépészmérnöki BSC, kivitelezés, konstrukciós munkák, Budenz József Gimnázium, Budapest), a szolnoki Molnár Viktor (villamosmérnöki BSC, villamos rendszer, Pálfy János Műszeripari és Vegyipari Szakközépiskola, Szolnok), az esztergomi Czibula Levente (építőmérnöki BSc, napelemek, villamos hajtásrendszer, Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium, Esztergom).
A Széchenyi István Egyetem, a SZEnergy csapat partnerei, technikai, anyagi támogatói a sikerhez vezető úton:
Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Közúti és Vasúti Járművek Tanszék, Universitas-Győr Nonprofit Kft., SZE Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpont, Willisits Engineering – szakmai tanácsadás, szakképzési hozzájárulás és alkatrészek, Sáhó Műhely Győr-Ménfőcsanak – váz és felni gyártás, Borsodi Műhely Kft. - Visiotech Hungary Gépgyártó Klaszter – futómű és kormánymű elemek gyártása, KORAX Gépgyár Kft. – napelemek laminálása, AMC Europe Kft. – motorvezérlő és töltéskiegyenlítő elektronika tervezése, gyártása, Zoltek Zrt. – karbon-kompozit anyagok, OTP Bank Nyrt. – szakképzési hozzájárulás, Hella Hungária Kft. – világító és jelzőberendezések, Allianz Csoport – szakképzési hozzájárulás, Betonsped Kft. – szakképzési hozzájárulás, HK-Fúzió Bt. – kábelek és szerelvények, PROVERTHA GmbH – szakképzési hozzájárulás, EPCOS AG – ultrakapacitás, Pannon Csapágy Kft. – csapágyak, Eurowind Kkt. – szakképzési hozzájárulás, Metrikont Kft. – kötőelemek, Autentik Csoport – szakképzési hozzájárulás, Rc Modellek modellbolt – akkumulátorok, igm Robotrendszerek Kft. - első híd gyártás, Loctite – ragasztóanyagok, POWERTER kft. – töltésvezérlő gyártása, Nano Gionic kft. – a versenyautók védőkezelése nanotechnológiával, Biofan Kft. – sablon gyártása a karosszéria elemekhez, Polder Kft. – szakképzési hozzájárulás, Ventus-953 Kft. – fogyasztás- és töltésmérő, Fertődi Építő és Szolgáltató Zrt. – szakképzési hozzájárulás
A SZEnergy csapat weboldala: http://szenergy.sze.hu

Események

Munkaszüneti nap 2017. augusztus 20. 00:00 - 23:55
Áramszünet Mosonmagyaróváron 2017. augusztus 22. 08:00 - 12:00
Áramszünet Mosonmagyaróváron 2017. augusztus 22. 14:00 - 18:00
Áramszünet Mosonmagyaróváron 2017. augusztus 23. 08:00 - 12:00