III. Széchenyi Futam - Alternatív hajtású járművek versenye

(Kisalföld online, 2008.04.23.)

A Széchenyi Futam küldetése, hogy mihamarabb, mi magunk adjunk lehetőséget Földünk természeti katasztrófájának, és a közlekedés vészesen közelgő hajtóanyag-válságának elkerülésére. "A Széchenyi Futam küldetése, hogy mihamarabb, mi magunk adjunk lehetőséget Földünk természeti katasztrófájának, és a közlekedés vészesen közelgő hajtóanyag-válságának elkerülésére." Ez a mottója az III. Széchenyi Futamnak, ahol szerdán alternatív hajtású járművek versenyeztek egymással.

Üzemanyagcellával elsőként Magyarországon
A Széchenyi egyetem hagyományosnak tekinthető alternatív-jármű versenyén kedden részt vett az első üzemanyagcellás jármű. A Pápa Mobil nevet viselő „hibrid" – ember, vagy akkumulátor – hajtású triciklit eredetileg a pápai Czobor Imre jegyzi. Korábbi nevezetessége egy magyar szabadalmú agyváltó volt, amely a nyomaték változásának hatására automatikusan változtatja az áttételt, illetve az, hogy utasát a széltől, esőtől habkönnyű polikarbonát borítás védi.

Idén három pápai, széchenyis egyetemista hathatós közreműködésével üzemanyagcellát kapott, tulajdonosa így büszkén hangoztathatja, hogy magyarországi versenyen ő állította ki az első üzemanyagcellás járművet.
 
– Magyarország tizenöt évvel lemaradt az üzemanyagcellás erőforrások kutatásában, de azon dolgozunk, hogy ezt behozzuk – jegyezte meg a Kisalföld kérdésére Kriston Ákos PhD-hallgató. Az üzemanyagcelláról, mint erőforrásról elmondta, hidrogént bocsátanak benne platina füsttel fújt lemezre, és a lemezen a hidrogénből az oxigénbe átvándorló elektronok keltette árammal akkumulátort töltenek. Az üzemanyagcella 60 százalékos hatásfokkal képes elektromos árammá alakítani a hidrogén elégésekor felszabaduló energiát.

– Egy kerékpározó ember tartósan 100 watt teljesítmény elérésére képes – tudtuk meg Czobor Imrétől. A Pápa Mobilba épített akkumulátor ehhez képest tartósan 600 wattot tud teljesíteni, a hozzáépített 10 wattos üzemanyagcella pedig három napon át képes az akkumulátort utántölteni. A jármű így – a tetején elhelyezett napelemekkel együtt – könnyedén teljesíthet napi kétszer tíz kilométeres távot. Czobor Imre legszebb álma, hogy autók, motorok helyett egyszer az ő járművéhez hasonlókkal járjunk munkába.

A keddi versenyen egyébként a hagyományos autókba épített, zselés akkumulátorról villanymotorral hajtott konstrukcióktól a sűrített nitrogénnel működő hajtányig a legkülönfélébb ötletes megoldásokat vonultattak föl alkotóik.

A fosszilis üzemanyagok már csak néhány évtizedig állnak rendelkezésünkre. Az egyre fokozódó környezeti elváltozások folyamatának visszafordításához pedig még abban az esetben sem volna elegendő egy egész évszázad.E megkésett felismeréstől indíttatva hívtuk életre a Széchenyi Futamot, az alternatív hajtású járművek első versenyét.Rendezvényünk tehetséges ifjú tervezők jövőbe mutató találmányaira épül, és egyre több, egyre impozánsabb megoldást termel ki korunk legégetőbb problémájára. A legjobb ötletek, elgondolások innovációs díjakban részesülnek, amelyek nagy segítséget jelenthetnek a további sikeres fejlesztési munkálatokhoz. Emellett a Széchenyi Futam határainkon túl, és szakmai körökben is elismert fóruma jövőnket biztosító fiatal mérnökeinknek. Bízunk benne, hogy évről évre egyre több csapat részvételével mutathatjuk meg, mit valósíthat meg napjaink technológiája. Hiszen így a résztvevők és az érdeklődők mind újabb szakmai, tudományos ismeretekre tehetnek szert, miközben a környezettudatos gondolkodásmód leghatékonyabb terjesztésére nyílik lehetőség.

Események

Levelezős konzultációs hétvége 2017. november 24. - 2017. november 25.
Szenátusi ülés 2017. november 27. 14:00 - 16:00