Így változott a győri egyetemisták elektromos autója

A tavalyinál kisebb, könnyebb és sokkal „autószerűbb” járművel indul a győri Széchenyi István Egyetem csapata a jövő héten a hollandiai Rotterdamban rendezett Shell Eco-marathon versenyen – közölte az MTI-vel Pup Dániel csapatfőnök.

A változás oka, hogy kategóriát váltottak, nem a szolárcellás, hanem a napelemes-akkumulátoros kategóriában indulnak, így a korábbi fő meghajtási mód az energiaszükséglet 10-15 százalékát biztosító segéderőforrássá vált. Ezért a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a jármű energiagyűjtő celláinak mérete – magyarázta.

Hozzátette: itt is az energiahatékonyság a fő kérdés, csakhogy nem csupán a begyűjtésben, hanem az erőforrás és az akkumulátorok közötti oda-vissza táplálás során is. A fékezéskor vesztett energia ugyanis a telepekbe kerül, onnan kell visszaáramoltatni gyorsításkor, haladáskor.

A gép akár 60-70 kilométeres tempóra is képes, ám a versenyfeladat nem a gyorsaság, hanem az, hogy minél kevesebb üzemanyag felhasználásával körözzenek negyven percet a kijelölt pályán, legalább 27 kilométeres átlagsebességgel, és minél kevesebb energiával. A városi környezet imitálása érdekében eközben többször meg is kell állniuk a sofőröknek.

Az új kocsi 87 kilós súlya alig több, mint az elmúlt három esztendőben indított győri modellek súlyának a fele. Váza a repülőgépiparban használt alumíniumból készült, amelyhez karbon-kompozit felépítmény kapcsolódik. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, ez pedig kétirányú kommunikációt tesz lehetővé; a csapat vezetője így folyamatosan nyomon követheti a menetjellemzőket, adott estben akár felül is bírálva a pilótát – mondta Pup Dániel.

„Az új modell egy fejlesztési alap; pár évig szeretnénk ezzel a karosszériával és vázzal versenyezni, csak fejlesztjük egy kicsit a hajtásunkat” – jegyezte meg Pup Dániel, hozzátéve, két-három évente változnak meg annyira a versenyszabályok, hogy új autót kell építeniük.

Korábbi közlés szerint idén 24 ország 224 diákcsapata versenyez a Rotterdamban második alkalommal megrendezett versenyen. Magyarországot a tavalyi versenyhez hasonlóan idén is öt csapat képviseli: Kecskemétről kettő, a GAMF, valamint a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola nevezett, mellettük az Óbudai Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem diákjai állnak a rajtvonalhoz a SZEnergy team néven induló győriek mellett.

Megjelenés helye:
Így változott a győri egyetemisták elektromos autója
2013. május 10., péntek 14:23
http://mno.hu/auto/igy-valtozott-a-gyori-egyetemistak-elektromos-autoja-1160035

Események

Nyári ügyeleti rend 2017. július 27. 00:00 - 2017. augusztus 20. 23:00
Munkaszüneti nap 2017. augusztus 20. 00:00 - 23:55
Áramszünet Mosonmagyaróváron 2017. augusztus 22. 08:00 - 12:00
Áramszünet Mosonmagyaróváron 2017. augusztus 22. 14:00 - 18:00
Bejelentkezés a 2017/18. tanév I. félévére 2017. augusztus 23. 06:00 - 2017. szeptember 2. 23:55