Francia példák a vakok és gyengénlátók segítésére

Szürkére szürkével. Gyakran csak az árnyalatnyi a különbség. Vagy egybemosódó pasztellszínek. Tipikus példák arra, hogy az új épületek belsőépítészeténél mennyire nem figyelnek a látássérültekre, gyengénlátókra a kiírásoknál, eligazító tábláknál. Ezt derült ki a gyógypedagógus hallgatóknak tartott érzékenyítő előadáson 

„Amikor önök bejöttek ebbe a terembe, látták, hogy hol vannak szabad helyek, hogyan közelíthetik meg az üres székeket, merre helyezkedik el a katedra, itt vannak-e már az ismerőseik, barátaik, akikhez csatlakozni szeretnének. Pillanatok alatt átlátták a helyzetet, és nem okozott gondot a mozgás sem a padsorok között. Képzeljék bele magukat egy látássérült, gyengénlátó vagy vak fiatal helyzetébe. Amikor gyógypedagógusként látássérült, gyengénlátó gyerekekkel találkoznak, mindig gondoljanak erre, érezzék át az élethelyzetüket, így közeledjenek a világukhoz, így segítsék őket, hogy a társadalom hasznos tagjaivá válhassanak” – kérte a Franciaországban élő Terek Ágnes, és a gyengénlátók, látássérültek és vakok francia egyesületének megbízottjaként beszélt sorstársai életéről. Önmaga is vak, retinasorvadásban szenved.

 

Terek Ágnes a legmodernebb, stream nevű eszközzel, ami segíti a vakok életét, és lehetővé teszi, hogy a kultúrához hozzáférjenek.

Tanulságos elődás volt. Kiderült, hogy Franciaországban a vak emberek havonta legalább 1600 eurós közellátásban részesülnek, hogy ne okozzon gondot számukra a megélhetés, ezen felül ötévente 2700 eurót térít vissza az állam abból a költségből, amit a mindennapjaikhoz szükséges eszközök beszerzésére fordítanak. Ezt az erős szociális hálót már több mint száz éve szőni kezdték Franciaországban. 1889-ben alakult meg az egyesületük, amit két évvel később már közhasznú szervezetként ismertek el. Ma országszerte 110 helyi szervezetük van, és azon túl, hogy rendelkeznek speciális Braille-nyomdával, huszonötezer kötetes hangoskönyvtárral, három iskolával, rendszeresen adnak tanácsokat önkormányzatoknak, közintézményeknek, vállalatoknak arra, hogy a belsőépítészetben hogyan könnyíthetnék meg a gyengénlátók helyzetét.

„Elmondjuk például, hogy milyen színeket, kontrasztokat lenne célszerű használni a tájékoztató kiírásoknál. Jellemző ugyanis, hogy kicsit világosabb alapszürkére kicsit sötétebb szürkével írják a feliratot, vagy fordítva, és lelkesen használják az egymásba mosódó pasztellszíneket is. A kontraszt nélküli kiírásokat a gyengénlátók észre sem veszik, elolvasni pedig végkép nem tudják. Magukkal visszük ilyenkor színskáláinkat az ajánlott kontraszt értékekkel azt segítve, hogy milyen fal- és padlófestést, vezető vonalat, jelzéseket használjanak. A belsőépítészek általában jól látó emberek, megkérjük őket, hogy ne csak a mozgás-, hanem a látássérült emberekre is gondoljanak” – mondja Terek Ágnes.  

„A vakok speciális, Braille-írásáról azt hihetnénk, hogy már visszaszorulóban van. A helyzet azonban az, hogy a tanításban bizonyos tantárgyaknál ma sincs ennél jobb módszer. Braille például a matematikához is kidolgozta az összes jelet. Ha gyógypedagógusként lesz olyan tanulójuk, aki tovább akar haladni, elengedhetetlen, hogy a Braille-írást megtanulja. Főleg a fizikához, kémiához, matematikához nagyon fontos, ahol nem lehet fejben kiszámolni mindent” – mondta Terek Ágnes, és érdekességként hozzátette, hogy a Braille-nyomdájában az egyesület nem vak, hanem siket munkatársakat alkalmaz, mert nagyon zajosak a gépek. 

Az elődást, amelyen a vak emberek által használatos modern eszközökből kipróbálással egybekötött bemutató is tartottak, egy érzékenyítő sorozat részeként a Gyógypedagógia Tanszék vezetője, Dr. Jászi Éva szervezte a hallgatóknak. Terek Ágnes speciális szemüvegeket is hozott magával, amelyek érzékeltetik, hogy mit észlelnek környezetükből a különféle, látáskárosodást okozó betegségekkel küzdő embertársaink. Bemutatott egy, a vakok számára kifejlesztett Victor Reader Stream nevű media playert is, ami segít hozzáférni a kultúrához, és minőségibb életet tesz lehetővé.

 

Ajánlott kontrasztértékekkel ellátott színskálán mutatják meg, milyen színösszetételt tudnak érzékelni a gyengénlátók, milyen kontrasztú felületen jelent könnyebbséget számukra az olvasás.

Események

Szenátusi ülés 2018. május 28. 14:00 - 16:00
Nyugdíjas Egyetem Diplomaátadó 2018. június 7. 10:00 - 12:00
Nyári záróvizsga időszak vége a jogász szakon 2018. június 15. 00:00 - 01:00