A JKK mágnesként vonzza a fiatal tehetségeket

Mint a felfedezők, akik először lépnek egy, az emberiség által még nem ismert helyre, vagy elsőként írnak le új fajokat. A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársai eddig még nem alkalmazott eljárásokat fejlesztenek ki, prototípust állítanak össze, új megoldásokat szabadalmaztatnak. 

Már az egyetem legmodernebb épületében kialakított nívós munkahely atmoszférája, hangulata is egyediséget sugároz. Startup környezet, nyitott irodával. Mintha csak a Google központjában járnánk. Kutatóik babzsák foteleken pihenhetnek, gondolhatnak át újra és újra egy-egy fontos fázist, hogy aztán tovább dolgozzanak a kérdés megoldásán. Nagyon izgalmas, a jövő közlekedését meghatározó területeket kutatnak és fejlesztenek. Az autonóm járművek és az elektromos meghajtás tartozik a fő profiljukba.

 

 

Prof. Dr. Bokor József, az MTA alelnöke vezeti a Járműipari Kutatóközpontot. Irányításával a JKK akadémiai együttműködésben is jól szereplő, oktatási és tehetséggondozási programokat is ellátó kutatóközponttá vált.


Azon túl, hogy a Járműipari Kutatóközpont a Széchenyi István Egyetem része, projektjeiben különböző felsőoktatási intézményeket is összekapcsol, azok szakembereit is bevonja a fejlesztésekbe. Egy-egy kiemelt időszakban akár százötven kutató dolgozhat itt együtt. A JKK mágnesként vonzza a tehetséges fiatalokat is, ezt jelzi, hogy nagyon sok hallgató segíti a kutatókat. Van, aki a diplomamunkáját írja itt, mások a projektmunkákban vesznek részt, többen ösztöndíjasként vagy PhD hallgatóként lehetnek a JKK-s csapat tagjai, és olyanok is akadnak, akik pusztán önszorgalomból, kíváncsiságból kapcsolódnak a folyamatokba.

Valóban motiváló lehet egy olyan közösségbe tartozni, aminek vezetője a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke, Bokor József professzor. Mint ahogy inspiráló lehet az is, hogy az MTA emblematikus Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete szorosan együttműködik a JKK-val. Olyan fontos partnerei egymásnak, hogy az MTA SZTAKI nemcsak telephelyet, hanem I4.0 megoldásokat kínáló, a legkorszerűbb elméleti, módszertani kísérleti munkát lehetővé tevő robotikai kutatólaboratóriumot is nyitott az egyetem területén.

„A Járműipari Kutatóközpont az MTA SZTAKI-val közösen járműipari alapkutatási programokon, és a fejlesztéseket előkészítő kutatási programokon dolgozik. Ide tartoznak például a villamos autók hajtásához, vagy az autonóm járművek irányításához, környezetérzékeléséhez kapcsolódó elméleti, módszertani kérdések. A tanuló algoritmusok, a szenzorika, a különböző szenzorfúziós technológiák területén fejlesztünk új generációs megoldásokat” – mondja Bokor József professzor, hangsúlyozva, hogy a Széchenyi István Egyetemnek, ahogy most, úgy a jövőben is vezető, meghatározó szerepet kell játszania mind a villamos autókhoz, mind az autonóm járművekhez kapcsolódó kutatásfejlesztés területén. Ez nagy kihívás, de óriási lehetőség is egyben persze nem csak az egyetemnek, hanem a régió iparának is. „Nyitottak vagyunk bárki számára, aki valamilyen műszaki, fejlesztési, előfejlesztési, vagy kutatási tervvel érkezik hozzánk. Ez a spektrum már most is nagyon széles. Járműtechnológiai, járműelektronikai, a járművekben alkalmazott kommunikációs rendszereket érintő, szoftvertechnológiai és bizonyos értelemben az anyagtudományi kérdésekben is partnerek vagyunk. Ez konzultációs lehetőség, tájékozódási lehetőség, és akár közös munka is lehet a régió járműipari szereplőivel. Olyan egyedülálló robotikai megoldásokat tudunk bemutatni, amelyek nemcsak itthon, hanem a nagyvilágban sem állnak még máshol rendelkezésre” – mondja a JKK elnöke.

 

A közelmúltban Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár is meglátogatta a Járműipari Kutatóközpontot és az MTA SZTAKI laboratóriumot. A kormányzat jelenleg is több JKK-s kutatási projektet támogat. A tehetséggondozáshoz, az autonóm járművekhez és a zalaegerszegi Járműipari Tesztpályához tartozó kutatások sorolhatók ide.


„A Széchenyis kollégákkal való együttműködést csak a legmagasabb szinttel tudom jellemezni” – mondja Bokor József professzor – „Ez a csapat komoly hozzáadott értéket tud adni a járművek autonóm funkcióihoz. Mindazt, amit most még a vezetéstámogató rendszerek kategóriába lehet inkább sorolni, a JKK a közeljövőben kiegészítheti elektronikával, szoftvertudással és mesterséges intelligenciával, olyan fontos új megoldásokkal, amik magasabb szintre emelhetik az autók használhatóságát.”

Az említett Széchenyis csapat egyik tagja, a JKK irodavezetője, Dr. Szauter Ferenc szerint az éles piaci versenyben az időfaktor is nagyon fontos tényezővé vált. Hihetetlenül gyorsan fejlődik például az elektromos hajtás. Vagyis a kutatóközpont az ipari szereplőknek akkor lehet igazán értékes, ha ezeken a feszes határidőkön belül tud megoldásokkal szolgálni, és a partner cégek versenyelőnyhöz juthatnak ez által. A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja meg tud felelni ennek a kihívásnak is. És kihívásból egyébként is akad bőven. „Mi, emberek a járműveket úgy vezetjük, hogy van hozzá kameránk, a szemünk, és van hozzá kapcsolva egy bonyolult számítógépünk, az agyunk, amivel viszonylag nagy biztonságban el tudjuk irányítani az autót. Az autonóm járműnek is nagyon fontos része a kamerája, de ezen túl még rengeteg féle környezetérzékelőt, szenzort is használ. Ezeket az érzékelőket pedig össze kell hangolni, bonyolult szenzorfúziós technológiákat kell megvalósítani. És akkor a nagy egészből még csak a „szem” funkcióról beszélünk. Ebből a kis szegmensből is látszik talán, hogy milyen óriási, izgalmas feladatok várnak még ránk. Miközben az eddig elért sikerekre építkezhetünk. A villamos meghajtású autók területén például a motoroptimalizálási módszerünk világújdonságot jelent, és kidolgoztunk egy forradalmian új motorfelépítési módot is, ami jelenleg már szabadalmaztatási eljárás alatt van, és a prototípusa is elkészült” – sorolja Szauter Ferenc a JKK-s kutatói közösség eredményeit.

Nem véletlen tehát, hogy a Széchenyi Egyetem Járműipari Kutatóközpontja bekerült az MTA által finanszírozott ipar 4.0 kutatási és innovációs kiválósági központok programba. Mindössze négy központ mondhatja el magáról az országban, hogy részese lett a programnak, és közülük is a győri az egyetlen a járműipari szektorból.

 

Pusztai Zoltán, Horváth Ernő, Pup Dániel és Dr.Szauter Ferenc a JKK csapatából. 

Események

57. IALB Nemzetközi Konferencia 2018. június 17. 00:00 - 2018. június 21. 23:00
Nyári záróvizsga időszak 2018. június 20. 00:00 - 2018. június 29. 01:00
Diplomaátadó ünnepély-MUK 2018. június 23. 14:00 - 16:00
Szenátusi ülés 2018. június 25. 14:00 - 16:00
Diplomaátadó ünnepély-MÉK 2018. június 29.